Bagaimana petua hilangkan kencing manis kembalikan kemanisan hidup!

Awal bulan Nov 2017, Mama dapat whatsap dari puan Sue. Berbunyi begini
"Sue kena kencing manis, Anak dah 5. Tambah hamil 19 minggu ni. Penat sangat. Boleh bagi petua hilangkan kencing manis "
petua hilangkan kencing manis dan kawal gula


Terharu sebab ada orang baca blog ni

Mama bukan doktor ya.

Mama cuma kongsi pemakanan & amalan kesihatan yang baik untuk kencing manis


kawal kencing manis dengan pemakanan
"Sue tak pandai nak jaga makan. Asyik lapar aje. Mama kongsilah tips pemakanan nak bagi kenyang lama & badan bertenaga. Terutama untuk ibu yang ada kencing manis ni"
darah tinggi datang sebab risau nak makan

Mama pun bagilah beberapa petua & makanan yang bagus kawal gula

Semua ni ada banyak di internet. Mama ringkaskan saja

Selang 1 minggu, Mama tanya khabar
"Sue macam mana sekarang?"
pemakanan sihat bantu kawal kencing manis

Alhamdulillah, nampaknya Sue memang amalkan semua tips & petua tu

Hasilnya
"Alhamdulillah, doktor puji bacaan gula darah cantik"
 Paras gula darah dah cantik doktor puji

Suka hati mama sebab ada juga yang dapat manfaat dari tips yang diberikan

Niat asal nak berkongsi saja suka suka


petua pemakanan untuk kawal kencing manis

Apa tips yang mama berikan pada Sue tu ya?

Memang tak ada petua hilangkan kencing manis yang berkesan

Melainkan kita jaga makan & cara hidup sihat

Bagaimana petua hilangkan kencing manis kawal gula

Di bawah ini Mama berikan 9 petua.

Ada 1 petua yang bagi Mama 1 shorcut untuk kawal gula.

Teruskan membaca sampai habis untuk tahu shortcut tu
Ini 9 petua hilangkan kencing manis diamalkan puan sue. Gula darah kembali terkawal setelah mencuba selama 1 minggu!
semua orang boleh sihat dan kawal gula
Semua orang boleh berjaya & sihat. Asalkan kita berusaha & berdisiplin

9 Petua hilangkan kencing manis untuk kembalikan kemanisan hidup!

1. Makan sedikit tetapi kerap

makan sedikit tapi kerap untuk hilangkan kencing manis
Nak kawal kencing manis boleh makan. Tak perlu berlapar pun. Sumber

Ini yang paling senang di amalkan

Pastikan kita sentiasa ada makanan disisi

Ini untuk mengelakkan kita mengalami paras gula darah terlalu rendah

Atau di kenali sebagai hipoglisemia

Terutama sekali jika kita bergantung kepada suntikan insulin

Ini boleh disebabkan oleh pengambilan terlalu banyak insulin
.
Makanan yang diperbuat daripada serat & karbohidrat kompleks sangat bagus untuk bina tenaga

Kerana ia membekalkan kenaikan gula yang seragam dalam jangka masa lama

Contohnya oat & roti serat penuh

Jika kita makan secara tak seragam, terutamanya semasa sarapan pagi

Ini boleh menyebabkan gula darah kita naik lebih tinggi

Apabila kita tidak makan selama beberapa jam kerana tidur atau sebab-sebab lain

Badan kita akan membakar sendiri glukosa yang dikeluarkan dari hati. 

Bagi kebanyakan orang dengan kencing manis jenis 2, hati tidak akan menyedari gula dalam darah sudahpun mencukupi

Tetapi ia akan terus mengeluarkan lebih banyak gula lagi. 

Dengan megamalkan makan secara sedikit tetapi kerap

Ini akan memberi isyarat kepada hati untuk berhenti membekalkan glukosa ke dalam aliran darah

Dan boleh mengelakkan gula naik tinggi.

2. Hadiri pemeriksaan berkala dengan doktor yang mahir dengan diabetes

Doktor akan sentiasa memantau keadaan kesihatan kita


jumpa doktor untuk hilangkan kencing manis

Dan memberikan nasihat berkenaan pemakanan & amalan cara hidup yang sesuai

Pemeriksaan gula darah secara berkala akan membantu kita mengelakkan kesan buruk jangka panjang kencing manis.

Jadi telefon dan buat temujanji dengan doktor

Contohnya seperti kerosakan saraf di mata & buah pinggang

Doktor juga akan memberikan ubat ubatan yang sesuai menurut keadaan kita

Jangan lupa untuk bertanya kesan sampingan ubat ubat yang diberikan kepada kesihatan kita

3. Periksa gula darah sekurang kurangnya 2 kali sehari

Pastikan untuk kita memeriksa paras gula darah sekurang-kurangnya dua kali sehari. 


periksa gula darah untuk kawal kencing manis


Dan pastikan samada parasnya dalam julat yang disarankan oleh doktor.

Rekodkan bacaan gula ini supaya kita boleh memantau paras gula

Dan perhatikan bagaimana makanan dan aktiviti seharian mempengaruhi tahap gula kita.
.

4. Banyakkan bergerak

Aktiviti fizikal yang kerap dapat membantu kita mengekalkan berat badan yang sihat. 


banyakkan bergerak untuk hilangkan kencing manis


Ini juga akan membantu

  • Mengurangkan tekanan 
  • Membantu mengawal tahap tekanan darah, kolesterol
  • Dan turunkan paras gula dalam darah.

Antara senaman ringan yang bagus dilakukan 30 minit sehari & 5 hari seminggu. 

  • Cuba berjalan kaki
  • Menari
  • Aerobik berimpak rendah
  • Berenang
  • Berbasikal

Senaman juga akan memberikan kita lebih banyak tenaga & tidur yang berkualiti
.
Kurang bersenam boleh mengurangkan kualiti tidur, & tidur yang tidak berkualiti menyebabkan badan terasa letih.
.
Setiap kali kita bersenam, badan kita semakin memberikan tindak balas positif kepada hormon insulin.

5. Mengekalkan kawalan gula darah semasa kehamilan

Memang mencabar untuk menjaga kawalan gula darah kita secara berterusan sepanjang kehamilan.
.
Ini bermakna kita perlu memberi lebih perhatian dengan memantau glukosa darah.
.
Jangan tunggu sehingga anda merasakan gula darah anda naik atau turun. Pastikan anda tahu tahap gula dalam darah anda
.
Pastikan bacaan gula normal untuk ibu mengandung sentiasa di paras yang sihat

6. Pastikan paras gula darah dalam kawalan



petua hilangkan kencing manis
Hidup terasa lebih manis sekiranya kita sihat
Jika puan sedang merancang untuk hamil, kita perlu menghentikan tabiat buruk (seperti merokok), mengurangkan berat badan (jika berlebihan berat badan), & mengambil vitamin pranatal.
.
Anda boleh menambah satu lagi item ke senarai jika anda mempunyai diabetes: Dapatkan gula darah anda di bawah kawalan.
.
Sekiranya paras gula darah anda terlalu tinggi atau terlalu rendah, anda mungkin mengalami masa yang sukar untuk hamil.
.
Dalam kes ini, tubuh kita mungkin menyedari bahawa ia bukan tempat yang sesuai untuk kehamilan.
.
Wanita yang menghidap diabetes jenis 2 adalah sangat berisiko untuk sindrom ovari polisistik (PCOS), yang juga boleh membuat ia sukar untuk hamil.
.
Ubat-ubatan yang merangsang ovulasi, seperti Clomid dan Serophene, boleh membantu.
.

7. Baca buku tentang diabetes semasa kehamilan

Keluarga dan rakan baik kita mungkin memberi nasihat berguna tentang kehamilan seperti pantang larang ibu mengandung & sebagainya
.
Tetapi melainkan jika mereka juga pernah menghidap kencing manis semasa mengandung mereka mungkin tidak memahami sepenuhnya apa yang sedang anda alami.
.
Dapatkan panduan yang berguna & ilmu bermanfaat dari perpustakaan tentang pemakanan semasa mengandung
.
Terutama sekali untuk ibu hamil yang ada GDM
.
Pasti sangat berguna untuk panduan kita
.

8. Makan set vitamin shaklee untuk kencing manis

Badan kita memerlukan khasiat yang mencukupi untuk mengawal paras gula dalam darah supaya kekal dai paras sihat
.
Memang banyak suplemen atau makanan tambahan di dalam pasaran
.
Pastikan kita selidik betul betul sebelum beli & makan suplemen
.
Kerana bukan semua suplemen selamat dimakan
.
Antara kajian yang telah dibuat saintis adalah kesan kromium pada kesihatan pesakit diabetes seperti yang ada di laman ncbi ini oleh N Suksomboon.
.
Kesimpulan akhir kajian ini menyatakan
Dari bukti yang ada, suplemen kromium memang menunjukkan kesan yang baik terhadap kawalan glisemik pada pesakit diabetes. Monosupplement kromium juga boleh meningkatkan tahap trigliserida dan HDL-C. Suplemen kromium pada dos biasa tidak meningkatkan risiko kejadian buruk berbanding dengan plasebo. Data mengenai suplemen kombinasi kromium adalah terhad dan tidak meyakinkan. Faedah jangka panjang dan keselamatan suplemen kromium masih disiasat selanjutnya.
Kesimpulannya

Kalau nak makan suplemen tu berhati hati & buat kajian
.
Setiap kajian pun tidak konklusif & mencadangkan kajian lebih lanjut
.
Jadi jangan makan suplemen dari jenama aneh aneh
.
Kenapa?
.
Antara kontroversi terbesar mengenai suplemen adalah isu pengilang yang boleh dipercayai dan sama ada produk itu mengandungi apa yang sebenarnya dinyatakan pada label.
.
suplemen tidak berdaftar untuk kencing manis

Badan FDA di Amerika telah menemui produk yang dipasarkan secara haram sebagai rawatan kencing manis yang semulajadi untuk mengandungi bahan-bahan aktif ubat yang tidak diisytiharkan.
.
Mama tak berani nak makan produk bukan bukan
.
Setakat ni dari kajian & pembacaan sendiri
.
Mama berani makan suplemen dari Shaklee saja. Itu pun dengan bimbingan dari pengedar Shaklee yang boleh dipercayai
.
Dah 4 tahun juga kami makan sekeluarga untuk kesihatan
.
Setakat ini Alhamdulillah. Mama rekemen kalau anda nak makan suplemen Shaklee Whatsap puan Maznee 019-265-3791

9. Anggarkan pengambilan kalori harian dan ikut jadual makanan dengan berdisiplin


Jangan sesekali tinggal waktu makan



Contoh tak makan sarapan pagi kerana boleh mendorong gula darah kita lebih tinggi
.
Tinggal 1 waktu makan juga boleh menyebabkan kita makan dengan berlebihan kerana menyebabkan kenaikan berat badan. 
.
Jadi pastikan kita makan dengan berdisiplin

10. Dapatkan rehat secukupnya


1 kajian telah dijalankan oleh Josiane Broussard, PhD, & pasukannya dari Cedars-Sinai Medical Center in Los Angeles dan mendapati

Kesan kekurangan tidur 1 malam bersamaan dengan  pengambilan 6 bulan diet tinggi lemak yang menyebabkan pengurangan sensitiviti insulin pada tahap yang sama, menunjukkan pentingnya tidur malam yang baik untuk kesihatan

Tidur terlalu sedikit atau kurang di rumah boleh mengganggu hormon badan kita
.
Dan menyebabkan kesan ini
  • peningkatan selera makan
  • Kenaikan gula darah yang lebih tinggi
  • Saiz pinggang yang semakin besar. 
Kajian ini disokong lagi dengan penemuan dari E Donga, penyelidik dari Belanda yang mendapati 
Kekurangan tidur untuk 1 malam boleh mengurangkan kepekaan insulin hampir 25 peratus.
Jadi kita dinasihatkan untuk mempunyai rutin tidur yang sesuai. 
.
Ada ibu yang mengalami kesukaran untuk tidur kerana terlalu risau dengan bacaan gula darah
.
Dan juga kerana tak dapat makan makanan kegemaran semenjak menghidap kencing manis
.
Selalu terjaga malam untuk ke bilik airboleh menjadi tanda paras gula darah tinggi. 
.
Sebaliknya
.
Kalau kita tidur tidak lena kerana mimpi ngeri juga tanda gula darah yang rendah. 
.
Dapatkan nasihat dari doktor untuk cara tidur yang berkualiti.

Kesimpulan untuk petua kurangkan kencing manis

Habis sudah perkongsian kita untuk kali ini

Mama nak ingatkan sekali lagi, Mama bukan doktor. Semua tips ini ada bersepah di internet

Cuma Mama ni rajin baca dan suka amalkan apa yang diamalkan

Itu yang boleh dapat hasil dan nampak kuasa ilmu pemakanan

Andai kata kita nak sihat, Banyakkan baca & beramal

Sama dengan ibadat juga

Nak khusyuk dalam solat perlu ada ilmu & amalkan semua ilmu tu dalam praktikal ibadat

Baru perasaan khusyuk tu mula hadir

Kalau ada soalan jemput komen di bawah ya

Sama sama kita meriahkan ruang komen.

Jumpa lagi

Comments

  1. Wah menarik dan terperinci artikel Mama Hakim ya

    Makin lama makin menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah Mazni

      Tak adalah

      Baru belajar suka suka menaip

      Sambil sambil tu kongsi pengalaman

      Delete
  2. perkongsian yang bagus.. Sha kalau time kerja terutama sekali masa jaga kaunter, memang jarang bergerak.. senam pun tak rajin.. bila baca tips ini kena rajinkan diri..risau juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha ni banyak gunakan otak sebab laju je membaca

      Kerja perpustakaan kan.

      Tenteram je suasana

      Delete
    2. Terima kasih singgah Sha & Maznee

      Sha rajin baca buku

      ORang rajin membaca ni pun banyak pakai tenaga

      Cuma kena bersenam juga

      Hihi

      Delete
  3. Bagus berkongsi info begini sekurang-kurangnya dapat memberi manfaat kepada pembaca di luar sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin ramai orang sihat makin bagus kan Mummy dearie

      Terima kasih singgah blog mama

      Dari mummy ke mama

      Hihi

      Delete
  4. Replies
    1. Terima kasih miss mirror saban hari singgah ke mari

      Delete
  5. yupp perkongsian yang bagus, akak pun ambil suplement shalee.. OG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sihat zaman sekarang ni kena buat banyak pelaburan

      Masa

      tenaga dan ilmu

      Makanan di kedai banyak pengawet

      Delete
  6. Kita memg kena kawal gula sbb kalau gula banyak sgt dlm bdn akan memudaratkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah ke mari Mama

      Setuju sangat

      Gula memang memudaratkan kalau ambil berlebihan

      Delete
  7. Alhamdulillah serasi dgn org Tu. Semoga pregnancy dia dipermudahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah Mamapp

      Itulah

      Apa apa pun

      Nak cuba pergi tanya pendapat doktor dulu

      Kefahaman kita berbeza. Alhamdulillah kalau dapat bantu bagi kesedaran

      pada pemakanan sihat

      Terutama untuk sakit kencing manis

      Delete
    2. Mama setuju sebab arwah mak mama dulu pun kencing manis juga. Insaf tengok

      Delete
    3. Innalillahi wa inna ilaihi rajiun

      semoga roh ibu mamapp di rahmati Allah swt

      Delete
  8. Pak cik sebelah ibu lama juga menderita kencing manis

    sedangkan dulu dalam badan beruniform

    Baik kita jaga makan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga kita dapat elakkan kencing manis kan ibu zaid

      Sebab kesan jangka panjang tu teruk

      Delete

Post a Comment