Bina Rumah Banglo Atas Tanah Sendiri & 8 Tips Elakkan Ditipu!

Ikut panduan ini supaya rumah banglo idaman hati siap sempurna. Dapat elak 8 kesilapan besar yang menyebabkan projek terbengkalai!
Assalamualaikum Wrmbth, zaman sekarang ni semua di hujung jari. Mama & suami dah lama pasang impian nak bina rumah banglo
.
Kali ini kami nak jawab soalan penting tuan puan sebelum bina rumah
"Macam mana nak pastikan proses buat rumah kita lancar, dari mula sampai habis?"
Jawapannya mudah saja
.
Sebenarnya, kalau kita belajar dari pengalaman orang lain & elak lebih awal
"Banyak jimat duit & masa. Kepala pun tak pening!"
Jadi, mesti ada yang tak kena dengan pemakanan kita. Sebab tu berat tak naik naik
.
Ikut pemerhatian
"Ada 8 sebab utama kos bina rumah melambung. Habis tersasar berkilometer jauh dari perancangan awal"
Elak buat 8 sebab ini
.
Lena tidur malam dalam rumah idaman hati.

Baca sampai habis untuk kesemua tips ini
.


bina rumah banglo atas tanah sendiri
.
Sebelum tu kami nak kongsi sedikit
.
Nak bina rumah atas tanah sendiri banyak prosesnya
.
Alhamdulillah, soal tanah tu dah lepas. Suami asal Klang selangor. Nama saja kampung tapi kawasan ni banyak lebuh raya
.
Jadi
.
Hasrat nak bina banglo atas tanah sendiri tu memang ada. Buat rumah di kawasan Klang juga
.
Cuma kalau kita pendamkan saja
.
Angan angan tetap angan angan kan
.
Jadi mama ambil inisiatif untuk kumpul maklumat & tips yang ada di internet untuk rujukan sendiri
.
Dalam blog ini
.
Supaya lebih tersusun.
.
Dan alang alang buat nota, tuan & puan yang sedang pasang impian yang sama boleh ambil manfaat sama
.
Lagipun, banyak masalah yang timbul di kemudian hari, sebenarnya boleh di elakkan lebih awal
.
Jika kita tulis kan atas kertas
.
Dan juga
.
Semestinya belajar dari pengalaman orang lain.
Di bawah ini 1 video pendek 2 minit saja, tentang 5 tips penting dalam membina rumah. Klik untuk tahu 5 tips tersebut

Hari ni Mama nak kongsi tentang tips untuk tapak pembinaan rumah
.
Semoga bermanfaat
.

5 Tips bina rumah atas tanah sendiri supaya tidak pening kepala kemudian hari

tips bina rumah banglo dari kontraktor

Sebelum kita buat rumah, mesti ada tapak yang bagus

.

Kalau tak, macam macam masalah timbul

.

Silap hari bulan rumah yang kita bina boleh jatuh ke tanah orang lain

.

Hati orang siapa tahu kan

.

Saudara mara pun ada yang nampak duit saja. Yang baik tu ada. 

.

Lebih baik kita elakkan dari awal sebelum kena kan

.

Tips 1 : Pastikan nama kita ada dalam geran tanah


nama perlu ada atas geran

Ini paling penting

.

Berapa banyak kita dengar, suami isteri dah bina rumah atas tanah keluarga

.

Lepas si suami meninggal dunia kerana kemalangan atau penyakit. 

.

Timbul persengketaan atas harta
.
Adik beradik, pak cik mak cik & segala macam lagi manusia tak berhati perut tuntut harta
.
Ada yang kena halau dari rumah sehelai sepinggang
.
Sedih
perebutan tanah antara ahli keluarga
Banyak terjadi, persengketaan kerana tanah
Geran sangat penting untuk mengenalpasti hak milik. Pastikan geran tanah untuk tapak rumah yang kita akan bina mempunyai nama kita atau pasangan sebagai pemiliknya.
.
Kalau tak nak beli sendiri biasa tak ada masalah
.
Tanah warisan yang rumit & selalu bermasalah
.
1 lagi perkara penting tentang tanah, kena tahu tanah tapak kita ni kategori apa
.
Dalam kes kami, jenis tanah pertanian
.
Anatra kategori tanah yang ada ialah 
  1. Pertanian
  2. Bangunan kediaman
  3. Bangunan komersial. 

Apa jadi kalau tanah kita ketegori pertanian?

Bagi kategori tanah pertanian, kita perlu ubah status daripada tanah pertanian kepada bangunan kediaman.
.
Masa ni lah kita ada 2 cara
.
  1. Buat sendiri 
  2. Upah khidmat perunding hartanah & peguam 
Nak cepat boleh pakai duit. Tapi pakai duit lah
.
Hehe
.
Ada duit semua jadi cepat
.
Atas geran kita boleh tahu berapa luas tanah kita. Dan kena tahu juga sempadan tanah. Baru senang nak reka pelan rumah
.
Dan macam macam lagi. 

Tips 2: Kalau nak pakai khidmat kontraktor, Buat Site Visit

penting buat site visit ke rumah

Kami dah buat site visit

Ada lah 6 rumah setakat ni

Ini dapatan kami

Kontraktor yang bagus biasanya fully booked

Takkan ada masa sengganglah.

Biasanya kita terpaksa tunggu que. Ambil giliran lagi

Sebab ramai yang rekemen. Kerja bagus

Dan tak menipu

Orang macam ni rezeki murah

Kalau tuan & puan nak kontraktor yang bagus. Call En Nasa

Bagitau FAIRUL yang rekemen.

Kalau tak sebut nama FAIRUL, mungkin dia tak layan (Kalau kawan lama yang rekemen, tak sampai hati nak tolak)
No Telefon NASA : 012-6327377 (Cakap FAIRUL rekemen)

Site visit rumah 1 : Lokasi Belah bangi

Pergi ke site ni dah petang.

Rumah banglo ni baru nak buat.

Baru mula dalam beberapa minggu

Jadi dapat nampak fasa paling penting

Bersihkan tanah & tapak rumah.

kontraktor rumah banglo site visit 1
Site visit pertama. Kosong lagi


kontraktor rumah banglo site visit 1
Tapak rumah sedang dibina. 
 Menurut Nasa

Bajet tuan rumah site ni dalam RM500,000

Tak tahu lah dah siap nanti macam mana rupanya

Mungkin lepas 2 bulan boleh ikut lagi

Nak lihat rupa rumah harga setengah juta

Kawasan ni menakung air sebab saliran kawasan ini kurang baik

Jadi awal awal ni memang susah lah sikit

Nak bagi semua cantik

Kontraktor bina rumah banglo
Besi dan simen disusun untuk tapak rumah yang kukuh
Tak banyak lagi progress kita boleh nampak dalam fasa awal ni

Tak pe

Lepas ni kita pergi site seterusnya

Ini untungnya ada kawan baik kontraktor rumah

Nak lah dia melayan kita ikut sana sini. Kalau tidak mau dia layan

Maklumlah

Dah sibuk & berjaya sekarang

Sebab tu kalau nak sms atau Whatsap dia, kena cakap FAIRUL REKEMEN

Sibuk sibuk pun boleh je bagi masa

Site visit rumah 2 : Lokasi Belah Jenjarum

Kita teruskan siri terjah ke lokasi tapak rumah banglo

Ini rumah banglo kedua

Kalau tadi kita nampak tapak saja

Kali ini, dah boleh nampak rangka dan binaan rumah

kontraktor rumah banglo bangi
Dah siap dinding dan rangka rumah
Banyak kawasan lapang di kawasan ni

kontraktor rumah banglo bangi
Kawasan lapang macam ni angin kuat bila hujan

kontraktor rumah banglo bangi
Rumah pekerja mesti ada di site. Jaga barang supaya tak hilang
 Rupa dalaman rumah

Ruang ruang semua dah siap

Menurut Nasa, bajet tuan rumah dalam RM300,000 ke RM400,000

Rumah banglo setingkat

kontraktor rumah banglo
Ruang tamu
Keseluruhan rumah ini di bina dengan batu bata merah

Mahal lagi berbanding batu bata pasir / simen

Tapi kebaikannya

Rumah lebih sejuk dan penebat haba yang lebih baik

kontraktor buat rumah banglo klang
Ada 4 bilik semuanya
Kalau jadi kontraktor

Tapi tak bawa pelan rumah memang tak sah lah

Kelebihan Nasa yang kami nampak

Background belajar di universiti dalam kejuruteraan awam

Jadi rekaan pelan & bahan semua boleh buat sendiri

Tapi Nasa sendiri cakap

Belajar di universiti tak sama dengan kerja di lapangan

Pengalaman tu yang jadikan semua ilmu & teori yang dipelajari di universiti mahal & berharga

Sebab Nasa ada ilmu ni

Kalau pelanggan minta beberapa pengubahsuaian pada pelan binaan

Dia boleh buat sendiri

Jadi dah jimat masa

Dan semestinya wang. Kita bercakap dengan ahlinya kan

Pelan binaan rumah banglo

Dari tapak kedua ni

Boleh nampak orang sebelah buat rumah banglo juga

2 tingkat

Sah ada orang jual tanah

Sebab nampaknya kawasan ni ada juga 2 3 tapak binaan rumah banglo naik serentak

Buat rumah banglo atas tanah sendiri
Jiran pun buat rumah banglo juga (2 tingkat)
Katanya, kebanyakan orang yang buat rumah banglo ni

Bekerja kerajaan atau pun orang berniaga

Kata ekonomo gawat

Tapi ramai juga buat rumah

Yang kerja kerajaan tu tak menghairankanlah

Sebab apa apa jadi pun gaji hujung bulan dapat

buat rumah banglo satu tingkat selangor
Dapur sedang di bina. Dah siap pasang kabinet sekali
Buat rumah banglo di klang shah alam
Bilik air



ruang tamu rumah banglo
Besar juga ruang tamu ni. 
Kalau diperhatikan

Tinggi juga syiling rumah ni

Kebaikan syiling tinggi ialah suhu dalam rumah akan lebih nyaman

Pada masa yang sama kos pun naik

Lagi satu

Kalau syiling tinggi sangat pasang kipas tak terasa angin pula

Kontraktor yang bagus tahulah rekaan optimum & terbaik

Nak tanya lebih, tanya Nasa

No dah bagi tadi kan


Bina rumah banglo 1 tingkat atas tanah sendiri
Bilik utama



Bina rumah banglo 1 tingkat atas tanah sendiri
Memang kemas hasil kerjanya. Batu bata pun tersusun cantik & seragam.
Dari pengalaman lepas semasa ayah mertua & ibu sendiri ubah suai rumah

Memang kemas batu bata ni di susun

Tak comot & rata

Memang jaga kualiti lah

Bina rumah banglo atas tanah sendiri
Pandangan sisi


Bina rumah banglo atas tanah sendiri
Pintu masuk utama

Batu bata merah berkualiti tinggi
Menurut kata nasa, batu bata ni bagus & cantik
Batu bata pun ada banyak gred tau

Boleh rujuk gambar di bawah

Batu bata merah berkualiti tinggi
Cara nak tahu batu bata merah ni bagus atau tidak
Tips dari kontraktor

Batu bata yang bagus kalau jatuh tak mudah pecah & patah

Bina rumah banglo di bangi
Buat ujian ketahanan batu bata sendiri. jatuhkan sendiri beberapa kali
Kami ambil batu bata ni dan jatuh kan

Buat berulang kali

Tak patah pun

Pecah sikit tu biasa

Cuba lihat gambar di bawah

Rumah banglo mewah 1 tingkat
Pecah sikit kat bucu walau dah jatuh ebberapa kali. Tak retak pun

Rumah yang bagus di buat dari bahan berkualiti

Baru tahan lama

Kalau harga murah sangat

Tapi kontraktor atau tukang rumah beli batu bata murah pun tak bagus juga

Ok selesai rumah kedua

Lepas ni pergi pulak rumah ketiga

Site visit rumah 3 : Lokasi Belah Sepang

Ok

Antara 3 rumah yang kita lawat ni

Yang ni paling besar & dah hampir siap

Rumah banglo 2 tingkat

Kos bina rumah banglo 2 tingkat ni anggaran RM400,000 (Harga ni nasa yang bagi anggaran je.)

Pemilik suami isteri keja gomen

Boleh gabung loan gomen untuk dapat rumah macam ni

bina rumah banglo 2 tingkat
Ini rupa rumah banglo 2 tingkat
 Masa melawat ni dah kira 80% siap

Struktur rumah semua dah siap

Tinggal buat wiring & pemasangan paip

2 bahagian penting ni

Tips dari Nasa

Bukan senang nak cari orang yang pandai buat sistem paip untuk rumah yang betul betul mahir

Beza antara tukang paip yang mahir dan tak mahir pada hargalah

Memang betul ada tukang paip letak harga mahal

Tapi kerja di memang umph

Yang murah tu kemudian hari memeningkan kepala

Baru masuk rumah baru, bocor sana sini

Nak ke?

Mestilah tak nak kan

bina rumah banglo 2 tingkat
Pandangan sisi rumah banglo 2 tingkat
Dari luar nampak besar kan

Kejap lagi kita masuk dalam

kontraktor bina rumah banglo 2 tingkat
Pandangan belakang rumah

pemasangan wiring dalam rumah banglo
Kerja kerja wiring sedang giat di jalankan

pemasangan wiring dalam rumah banglo
Banyak lagi kerja nak buat ni
Nampak kerja macam ni cokia saja kan

Itu kata orang yang tak tahu lah

Menurut Nasa masyuk gaji diorang ni

Satu rumah caj wiring anggaran RM10,000 (Anggaran ya. Tengok rumah besar mana)

Kalau dalam sebulan tu dapat beberapa rumah

Kos untuk bahan mentah tak lah banyak mana

Yang mahal tu pada kemahiran

Dengan duit pasang pendawaian rumah ni

Technician ni kahwin duit cash

pemasangan wiring dalam rumah banglo
Tuan kontraktor tengah cari salah pekerja
 Jadi kontraktor ni susah kerjanya

Segala pening kepala tuan rumah di serahkan atas bahu beliau

Tak puas hati saja komplen

Tapi ok lah kan Nasa

Mahsyuk

(Rambut pun dah nampak nipis kena marah)

Insulasi bawah bumbung rumah banglo
Bumbung rumah di pasang insulator sebagai penebat. Tak lah panas sangat

Ini rupa insulator bawah bumbung
BInaan struktur bumbung
Bumbung kalau nak sejuk elok tinggi, lepas tu bawah bumbung letak insulator

Lapisan ini akan jadi penebat supaya rumah lambat panas

Insulator pun banyak jenis

Ada yang murah dan mahal

Yang murah senang koyak & tebal. Yang mahal biasa nipis & tahan lasak. Susah koyak

Lepas tu bumbung kalau nak tahan lama memang pakai genting jenis batu. Selain tahan lama, buat rumah lebih sejuk

Penyelenggaraan pun kurang. Kalau pakai jenis logam memang murah tapi biasalah, nanti karat bocor sana sini

Bahan untuk syiling
Syiling rumah pun ada banyak jenis

Jenis dalam rumah tak pakai yang jenis tahan air

Gambar diatas untuk syiling bahagian luar rumah. Nasa cakap mahal sikit sebab kalis air

Logiklah

Kena tempias hujan kan

Mesti nak yang tahan lama

Batu bata semua jenis tanah liat
Perhatian juga pada jenis batu bata di gunakan

Ada kontraktor pakai batu bata merah di luar rumah saja

Dalam rumah untuk bilik pakai batu bata pasir warna putih tu

Kelebihan bata merah rumah lebih sejuk. Kos lebih mahal

Tetulang di tingkap dan pintu rumah
Gambar diatas dan di bawah ni perantara antara struktur rumah dan rangka tingkap dan pintu

Tujuannya untuk elakkan kerosakan pada struktur rumah

Isi tetulang kosong. 
Fungsi macam bumper kereta untuk serap hentakan dan kerosakan masa pemasangan

Ruang tamu

Tangga rumah banflo 2 tingkat
Memang patutlah bajet rumah ni RM400,000

Sebab semua pakai batu bata mahal


Dinding yang dah di plaster
Simen untuk plaster pun ada banyak jenis tau

Kalau tak datang ni memang tak tahu

Kemasan dinding ni bergantung pada kualiti simen dinding digunakan

Nasa kata pakai simen mahal ni

Simen ni kalau pelanggan request baru pakai
Simen jenis ni kena tempah khas baru dapat

Walcrete
Kena pergi site sendiri untuk tahu benda macam ni

Selalu pegang dinding tak hargai kan

Tapi bila dah buat site visit ni

Dan pegang dinding yang pakai simen walcrete mahal ni

Memang lain lah

Licin & halus tu hampir 90% menyamai marble

Hasil akhir
Lepas cat memang cantik ni

Sebab permukaan licin dan tak berpasir

Ok

Habis sudah tentang site visit

Masuk ke tips seterusnya

Tips 3 : Bentuk muka bumi tapak

Atas geran nampak macam bagus. Tanah luas sekian sekian
.
Sekali bila pergi tapak, tanah berpaya.
.
Berbukit dan bersungai.
.
Hehe
.
Ada tu kalau musim hujan saja mesti air naik. Dah jadi awasan tadahan air
.
Hmmm
.
Biasanya tanah kawasan kampung ni dah jadi hutan belukar. Kena bersihkan dulu
.
Kalau berpaya, tanah mendap kena tambak dulu dan tunggu bagi tanah tu padat.
.
Kalau tidak, buat rumah atas tanah mendap
.
Kita boleh bersihkan sendiri atau serahkan pada kontraktor.
.
Tapi kontraktor caj lebih. 
.
Mana ada benda percuma kan. Kontraktor yang pening kepala nak uruskan itu ini. Kita komplen pada dia saja
.
Hehe
.

Tips 4 : Pelan rekaan rumah

Kalau kita ni dari background kejuruteraan, bahagian lukis pelan ni senang
.
Atau boleh saja upah kawan kawan yang mahir dalam bidang ni
.
Antara kelebihan bina rumah banglo sendiri, kita boleh reka ikut selera sendiri
.
Kalau rumah beli, semuanya sama saja
.
Ada orang dah beli rumah di kawasan perumahan, boleh ubah suai lagi
.
Kan dah membazir
.
Tapi tak apa, ini hak masing masing.
.
Kontraktor rumah banglo ada sediakan khidmat ni
.
Ada yang secara percuma saja
.
Suami kata, kawannya berikan sampel pelan rumah ikut permintaan kita
.
Pelan rumah kita sangat bergantung pada tanah kita
.
Pelukis pelan yang baik pandai main dengan ruang
.
Kawasan yang kecil pun boleh jadi luas kalau pandai main ruang
.
Sebaliknya
.
Pelukis pelan amatur boleh jadikan ruang yang luas nampak sempit.
.
Aspek pencahayaan matahari & pengudaraan pun kena ambil kira
.
Tak ada lah waktu siang asyik kena pasang lampu saja
.
Kalau tak bergelap rumah kita
.
Perasan tak
.
Ada rumah tu nampak cerah je. Dan ada rumah tu sejuk saja sebab pengudaraan bagus
.
Dan ambil kira juga faktor terbit terbenam matahari
.
Serta arah kiblat
.
Mana nak letak ruang solat. Dan tandas supaya bila kita masuk tandas tak menghadap kiblat
.
Semua ni bergantung pada rekaan awal
.
Pelan yang bagus memudahkan kita untuk membuat tambahan bilik & anjung rumah pada di kemudian hari
.
Lebih baik kita fikir jauh kan
.

Tips 5 : Buat rumah ikut kemampuan kewangan

Orang kata ada duit semua jadi
.
Buat rumah ini memang makan banyak duit & perlu di urus dengan baik
.
Nanti kita dapat jimat banyak duit untuk kegunaan kemudian hari
.
Biasanya kontraktor akan beri harga dalam sekaki persegi
.
Contohnya RM155 perkaki persegi
.
Macam tu lah
.
Ada yang nampak murah, tapi sebenarnya mahal. Dan yang nampak mahal tapi sebenarnya murah
.
Ada kontraktor yang beri gerenti 2 tahun
.
Kalau ada kerosakan dalam masa tersebut (2 tahun atau 24 bulan) tak payah pening kepala
.
Telefon saja kontraktor ni sebab masih dalam tempoh jaminan
.
Terbaik kan
.
Bajet kita akan menentukan banyak faktor dalam pembinaan. Contohnya

  1. Luas rumah
  2. Bilangan bilik
  3. Pemilihan bahan
Dan sebagainya
.
Ada juga kos kos yang kita tak nampak & tersembunyi sebab tak tahu. Kena tanya kontraktor
.
Bila suami Mama tanya, antara perkara yang boleh tambahkan kos dalam pembinaan rumah sendiri ialah
  1. Bayaran untuk kos lukisan pelan rumah
  2. Kos kepada badan berkanun (majlis perbandaran & pejabat tanah) sehingga kelulusan pelan diperolehi 
  3. Kos mendapatkan Sijil Kesiapan & Pematuhan (CCC).
  4. Kos khidmat guaman jika kita gunakan servis mereka. Terutama kalau kita bina rumah menggunakan pinjaman bank & kerajaan, peguam dilantik untuk urus penyediaan dokumen pinjaman. 
.
Haha
.
Mama dengar semua ni, malas nak pening pening bina sendiri. Antara upah kontraktor untuk uruskan semua
.
Atau beli rumah siap
.
Satu lagi, ada kontraktor yang buat rumah ni ambil harga minimum untuk terima projek ni
.
Macam kontraktor rumah banglo kawan suami ni, minimum harga keseluruhan RM350,000
.
Nama pun rumah banglo
.
Memang harga dia gitu
.
Tapi nampaknya setakat ni memang cenderung nak buat rumah sendiri. Insyaallah
.
Duit tu mungkin belum cukup.
.
Tapi Insyaallah, Allah kan maha kaya. Kita usaha saja. Dah rancang yang terbaik.
.
Semoga Allah swt mudahkan dan lancarkan urusan kita
.
Dia kan sebaik baik pemberi rezeki & penolong
.

Tips 6 : Bahan & Spesifikasi Rumah Idaman

Pernah tak kita memandu di jalan raya.
.
Masa balik kerja kita nampak ada kawasan perumahan baru di bina.
.
Cuba perhatikan batu bata warna apa di gunakan
.
Ada jenis tanah liat, ada pula jenis berpasir
.
Yang pasti jenis tanah liat (warna oren) lebih mahal dari jenis berpasir (warna kelabu)
.
Sebab sifatnya berbeza
.
Yang mahal tu lebih baik sebagai insulator haba. Kena matahari rumah kita cepat sejuk & terasa lebih nyaman
.
Berbanding batu bata jenis pasir
.
Rumah kita panas & lambat sejuk
.
Inilah pentingnya pemilihan bahan & spesifikasi rumah kita. Katanya, tak ramai ambil pusing perkara ni
.
Dari bahan bacaan di internet, Mama ada terbaca ada arkitek & pelukis pelan memasukkan spesifikasi didalam pelan lakaran mereka tanpa disedari oleh pelanggan.
.
Dan lepas kira harga semua, harga untuk bahan melebihi bajet kita
.
Nanti kita merungut tak sudah pasal spesifikasi yang terlebih & terlajak mahal.
.
Tak pasal pasal rumah kita terbengkalai pembinaannya tengah jalan sebab terlebih bajet
.
Mama ada terbaca, untuk elakkan perkara ni berlaku. Boleh ambil tindakan ni

  1. Berbincang dengan kontraktor tentang spesifikasi  di peringkat awal agar sesuai dengan bajet
  2. Persetujuan di buat secara bertulis & ada hitam putih
  3. Persetujuan lisan tak diterima
Kita kan manusia, cepat lupa
.
Katanya lagi, sekarang ni ramai yang pakai pinjaman kerajaan untuk kakitangan awam untuk bina rumah
.
Ada pula yang pakai duit KWSP untuk buat rumah. Dan ini pun tertakluk pada Majlis perbandaran kawasan kita
.
Dengarnya dari kontraktor kawan suami ni, kawasan klang memang ada cara untuk buat rumah pakai duit kwsp
.
Syaratnya, ialah TIPS 1 tadi
.
Apa tips tu?
.
Nama kita ada atas geran. Dan satu lagi. Seingat saya nama suami isteri perlu ada bersama untuk mengelakkan perkara tak diingini

5 Cabaran bina rumah sendiri yang buat ramai orang pening kepala

Kalau buat rumah sendiri memang banyak perkara perlu di pertimbangkan
.
Antaranya
.
Nak cari tukang rumah, kontraktor atau nak selia semua sendiri
.
Dari pengalaman suami sendiri, ayah nya pernah menggunakan khidmat tukang rumah dalam 2 waktu
  1. Semasa bina rumah kedai di shah alam
  2. Ubah suai rumah kediaman
Dan kedua dua kali juga jadi masalah pada 
  1. Soal kos. Harga bina rumah banglo yang dipersetujui lebih awal tidak di tepati
  2. Kualiti kerja & disiplin tukang rumah
  3. Kejujuran & integriti. Harga dalam resit belian barang barang tidak sama dengan harga sebenar. (Mark up harga)
Jadi, memang pening kepala juga bila di fikirkan. Nanti banyak pening kena sakit jantung & kencing manis. Dah kena makan shaklee. Hehe. Harga sebotol vivix murah je dibandingkan dengan harga rumah
.
Sebab bila mama cari diinternet, ada ramai juga yang buat projek rumah yang di selia sendiri
.
Antara masalah utama orang macam kita yang bekerja ni masa terhad.
.
Masa untuk tugas (amanah berat tau)
.
Masa dengan keluarga
.
Tambah pula masa nak selia buat rumah

Semua orang nak buat rumah sendiri, TAPI tak semua orang boleh buat sampai jadi.
.
Antara sebabnya
  1. Sibuk & tak ada masa
  2. Malas nak uruskan kerenah tukang buat rumah
  3. Tak tahu kemahiran nak menawar harga bahan binaan 
  4. Pemalu 
  5. Ada kemampuan lebih dari segi kewangan. 
Kalau tak nak pening pening, ada 2 cara
  1. Cari tukang rumah
  2. Cari kontraktor
Atas pengalaman buruk yang lepas di alami oleh kawan kawan & ayah mertua sendiri
.
Masalah pekerja mengular. Acah acah rajin masa ada orang datang
.
Kalau kita tak datang, dia buat kerja sambil lewa saja
.
Ada tu masa kita tak ada, dia buat kerja bukan main laju. Tapi selekeh. Asal nak cepat siap
.
Ada pula buat lapisan simen tu bukan main nipis, yang tebal pasir saja
.
Macam macam hal.
.
Nanti rumah dah siap, retak sana. Retak sini. Kalau runtuh & ada kemalangan jiwa
.
Siapa nak tanggung?
.
Sedangkan duit dah habis keluar banyak.
.
Kualiti kerja ke laut.
.
Nak elakkan masalah ni. Boleh cuba cari kontraktor
.
Tapi kontraktor pun manusia juga. Nak cari yang jujur & bagus bukan senang
.
Kebetulan suami ada kawan lama zaman belajar yang sekarang dah jadi kontraktor rumah banglo
.
Memang ambil projek buat banglo saja
.
Lagipun, kawan suami ni dah buat bisnes bina rumah selama 2 generasi
.
Sebelum ni ayahnya jadi orang kuat uruskan syarikat
.
Lepas anak dah habis belajar, ambil kejuruteraan awam. Anak ambil alih semua
.
Syarikat tukar dari jenis entreprise kepada sdn bhd
.
Jadi
.
Suami pun duduk sembang dengan kawan minta tips tips nak buat rumah banglo ni
.
Baru tanya tanya
.
Lepas dapat gambaran, senang nak nampak hala tuju kan?
.

Wallahualam
.
Nanti ada info lagi Mama kongsi. Selalu lah singgah ya
.

Comments

  1. BAGUSNYA TIP YG DIKONGSI RAMAI YG XTAHU N PERLU TAHU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terutama untuk suami isteri yang nak bina rumah atas sendiri kan kak paridah

      Delete
  2. Maznee pun teringin nak buat rumah banglo atas tanah sendiri

    Dan rumah di akhirat. Semoga Allah swt buka pintu rezeki

    Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah di akhirat tu yang ramai orang lupa. Sedangkan nak buat tu jauh lebih mudah dari rumah di dunia

      Delete
  3. banyaknya benda nak kena fikir kalau nak bina rumah ni kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah nik

      Memang banyak perkara kena ambil kira untuk buat rumah baru ni

      Sebab tu kalau tak nak pening pening

      Pastikan poket tebal

      Dan pilih kontraktor bina rumah banglo yang berpengalaman

      Yang kita tahu rumah siap

      Delete
  4. Ini baru sentuh bahagian nak sediakan tapak tanah untuk bina rumah kan

    Belum masuk soal perlantikan peguam dan macam macam lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang duit keluar macam air. Kalau tak betul betul memang kering kontang kemarau akaun bank tu

      Delete
    2. Sebab tu siapa yang nak mudah, ada kemampuan outsource saja semua kerja pada kontraktor

      kita fokus bisnes dan kerjaya

      tapi pada masa yang sama hati hati juga memilih kontraktor

      yang jujur tu ada

      kena cari betul betul saja

      biasanya yang dapat testimoni dari mulut ke mulut ni boleh dipercayai

      Delete
  5. Saya pun teringin nak ada rumah banglo mcm nih. Tp suami dh beli rumah teres. Tapi risiko bila bina rumah sendiri atas tanah sendiri memg tinggi. Antaranya kontraktor buat hal. Memg angin kan kalau dorgbwat hal sebab proses jadi leceh dan lambat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dah beli rumah sendiri

      masing masing ada kelebihan dan kekurangan kan

      Terpulang pada kita nak uruskan

      Delete
    2. Memang angin.

      Ribut taufan pun ada

      Semoga Allah rezeki kan kita semua tempat tinggal yang selesa dan selamat

      Amin

      Delete
  6. Aduhhh...banyak betul nak kena pikir. Malaslah nak nak buat rumah banglo kalau mcm tu haha.....

    Padahal bajet tak de! Hihi...

    Setuju sangat..... mmg selalu berlaku bab cost yg bertambah selepas rumah siap... Ni mmg bikin sakit kepala ah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bajet belum ada tak apa. Boleh masuk dalam wishlist

      Nak bina rumah 😁

      Nanti dah ada bajet, terus boleh buat

      Delete
    2. Bajet untuk bina rumah macam ni Mama dah kaji, biasanya ada 2 cara

      kalau kerja gomen, mereka akan guna loan gomen ikut tangga gaji

      Ada GLC pun bagi pinjaman perumahan macam ni

      Kena cek betul betul sama da pinjaman ni islamik atau pun riba

      Delete
  7. Banyak juga nak amik kira dan senaraikan ye.. Bukan mudah-mudah je dah boleh buat rumah.. Semua aspek nak diteliti.. Baguslah perkongsian nie.. Mana tahu ada rezeki buat rumah sendiri, dah ada panduan.. Sha doakan semoga dipermudahkan segala urusan membina rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin Sha

      Kumpul maklumat dulu & ambil tindakan kecil

      Insyaallah nanti Allah buka kan jalan

      Kata orang, Likes attract likes

      Delete
  8. Bestnya sis, seronoknya dapat rezeki macam ni, yang penting pemilihan kontraktor dan pemantauan harga kos sebab kawan saya sebelum ni berhabis almost rm500k tp rumah masih tidak siap lebih 7 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kan. Pening kepala kalau salah pilih kepala

      Ish ish

      Dahsyat tu. Rm500k habis tapi rumah tak siap

      Delete
    2. Innalillahi wa inna ilaihi rajiun

      Smeoga Allah bantu kawan puan aju tu

      Delete
  9. Replies
    1. Saya pun suka rumah macam ni. CUma bumbung tu saya tak berkenan. Hehe

      Macam kilang

      Delete
    2. Fesyen moden bumbungnya macam ni

      lepas ni tak tahu macam mana pulak

      Delete
    3. Dan sekarang ni dah viral tentang bumbung rumah sekarang yang tak berbumbung

      sehingga panas waktu malam

      kena buka aircond setiap masa

      Delete
  10. Bole rekomen tak pemaju rumah yang bole dipercayai. Yg sebelum ni, sgt meragukan. Terpakse batalkan booking. 😥😥

    ReplyDelete
  11. Saya dalam perancangan untuk bina rumah sendiri,untuk penyediaan pelan rumah biasanya jurupelan uruskan semua yg berkaitan dgn legal,lpas tu dah xde mslh dh,deal dgn tukang rumah,urusan beli barang2 dan make sure bjln lancar itu je

    ReplyDelete

Post a Comment