Posts

Selamat Hari Raya Aidilfitri Dari Klang

Image
Selamat Hari Raya Aidilfitri Dari KlangAssalamualaikum Wrmbth, Mama Hakim sekeluarga ucapkan selamat berpuasa ya . Dan salam aidilfitri 2017. Taqabbalallahu minna wa minkum . Kejap je hari ni dah 25 hari puasa
.

Mama rasa sedih sebab ramadhan dah hampir berlalu. Semoga Allah swt terima puasa kita sebaiknya . Kalau tidak sia sia saja kita puasa . Dah masuk dalam golongan yang Rasulullah SAW sebut . Ada orang yang berpuasa cuma dapat lapar dan dahaga . Oh . Rugi benar tu. . Mama pun raya ala kadar saja tahun ni. Raya pertama ada di Klang. . Beraya sebelah suami. . Kami beraya ikut giliran lagi. Sebab kedua dua belah ibu bapa masih ada . Cuma sebelah Mama, adik beradik semua dah kahwin . Jadi memang kalau sekali berkumpul penuh rumah di Melaka . Apa yang lain dengan beraya di Klang ni?Kalau diperhatikan, ramai orang jawa duduk di Klang ni . Masa beraya tu memang nampak perbezaan budaya dan adat resam . Lain macam mana tu? . Orang jawa kawasan Klang ni masih rajin tukar juadah bila menjelang hari raya . Jadi masa raya perta…

Bahaya Diabetis Kepada Buah Pinggang Kita! Elakkan

Image
Apakah penyakit buah pinggang disebabkan diabetes?Assalamualaikum Wrmbth, ada ke kaitan kencing manis & buah pinggang. .
Ada.
.

.
Kebetulan masa puasa ni. Elok untuk kita belajar amalan pemakanan yang baik di blog nikmatterbaik.blogspot.com
.
Buah pinggang pun boleh rehat.
.
Kesian buah pinggang. Tak pernah rehat
.
Kecuali masa puasa.
.
Sebab tu penting untuk kita jaga makan.
.
Supaya buah pinggang kita sihat & tak sakit.
. Penyakit buah pinggang disebabkan diabetes (nefropati diabetes) adalah komplikasi yang berlaku pada sesetengah orang dengan diabetes.  . Dalam keadaan ini penapis buah pinggang, glomeruli, menjadi rosak.  . Kerana  keadaan ini menyebabkan buah pinggang membocorkan jumlah protein yang tidak normal  dari darah ke dalam air kencing.  . Protein utama yang bocor keluar dari buah pinggang yang rosak dipanggil albumin.  . Dalam buah pinggang yang sihat hanya sejumlah kecil albumin didapati dalam air kencing.  . Tahap albumin yang tinggi dalam air kencing adalah tanda tanda awal buah pinggan…

21 Bahan Bahaya Produk Kulit & Cantik Penyebab Kanser!

Image
21 Bahan berbahaya dalam produk kecantikan kulit penyebab kanser membunuh kita dalam diam!Assalamualaikum Mama ucapkan. Bulan lepas gempar lagi berita tentang produk kecantikan yang dah masuk tv & iklan.
.
Tapi ada merkuri & bahan berbahaya dalam tu
.
Jadi hari ini Mama nak kongsi tentang bahan kimia berbahaya dalam skincare. Untuk manfaat bersama .
. Nak menangis pun tak ada guna dah. . Sebab apa?

5 Cara Mencegah Penyakit Kencing Manis Tanpa Lapar

Image
5 Cara Mencegah Penyakit Kencing Manis Tanpa Perut Lapar! Semua orang pasti tidak ingin mengalami kencing manis. .
.
Kencing manis adalah penyakit yang terjadi pada gula darah yang mengalami penaikkan secara terus menerus, tanpa di sedari bahawa ia disebabkan tangan kita sendiri.  . Hari ini Mama akan kongsikan tips pencegahan kencing manis dapat dilakukan dengan dari awal.
.
Supaya badan kita sihat & bertenaga.
.

4 Pola Makan & Diet Sihat untuk Mengawal Diabetes

Image
Pola Makan & Diet Sihat untuk Mengawal DiabetesKawalan terhadap diabetes (juga dikenali dengan istilah Kencing Manis dan juga DM) memerlukan pesakit mengamalkan pola hidup sihat, dengan tujuan untuk mengawal diabetes dan kadar gula darah, serta untuk mencegah komplikasi jangka panjang yang boleh disebabkan oleh diabetes.
.
Mengamalkan gaya hidup sihat termasuk mengatur cara makan  diabetes yang sihat.  . Makanan untuk pesakit diabetis mestilah membantu mengawal kenaikan gula dalam darah .

6 Makanan Yang Pantang Dimakan Pesakit Kencing Manis

Image
6 Makanan Yang Pantang Dimakan Pesakit Kencing ManisDiabetes boleh dikawal dengan cara mengamalkan corak hidup yang sihat dan seimbang.  .
Salah satunya adalah dengan memerhatikan pola makan atau diet yang diambil setiap hari.
.
Ini termasuk menghadkan atau mengelakkan beberapa jenis makanan yang boleh memnyebabkan lonjakan gula dalam darah. . Hal tersebut tentu dilakukan agar paras gula darah tetap normal dan mencegah pelbagai komplikasi akibat diabetes, yang boleh berkembang apabila kadar glukosa dalam darah tidak terkawal.
Untuk itu sangatlah penting bagi pesakit diabetes untuk mengetahui makanan apa yang elok untuk diabetes dan juga makanan yang harus dielakkan.
Makanan yang banyak mengandungi gula dan lemak lebih baik dielakkan jika anda menderita diabetes, dan kerana itu terdapat cukup banyak makanan yang sebaiknya anda elakkan, atau sekurang-kurangnya dihadkan pengambilannya secara ketat.

Panduan Makanan Terbaik untuk Kencing Manis 2017

Image
Panduan Makanan Terbaik untuk Kencing Manis 2017.
Panduan: Artikel kencing manis ini terdiri dari 2 bahagian. Klik pilihan anda sekarang untuk terus ke bahagian tersebut
Makanan TerbaikBuah Buahan Untuk Diabetis