Top Ad unit 728 × 90

Cara merawat kencing manis dari rumah? Panduan dari A sampai Z!

Jika anda sedang risau dengan paras gula yang tinggi, amalkan 8 cara mudah ini untuk merawat kencing manis dari rumah!
cara merawat kencing manis dari rumah

Antara perkara yang paling merisaukan hati pesakit kencing manis ialah bila gula naik tinggi sangat. Mana taknya

"Makan dah kawal dah, tapi gula tinggi juga"
Betul kan.

Selalunya, bila kita pergi kenduri kendara

Makanan dah banyak atas meja, teringin juga nak rasa kan

Tak kan tak boleh langsung nak rasa. Jawapannya
"Memang boleh, TAPI.."
Tapi apa?

Tapi ada tips yang kita kena amalkan supaya 
"Kencing manis terkawal & gula pun maintain"
Mama akan kongsikan

8 tips yang boleh di amalkan pesakit kencing manis dalam kehidupan seharian


amalkan tips atasi kencing manis setiap hari

Semoga kita boleh dapat manfaat

8 Cara merawat kencing manis dari rumah? Panduan dari A sampai Z!

panduan kawal kencing manis dari rumah

1. Berhati-hati dengan penjagaan kaki anda.

jaga kaki semasa kencing manis
  • Diabetes boleh menyebabkan neuropati, atau kerosakan saraf, di bahagian kaki - biasanya bermula di kaki, jadi penjagaan kaki yang baik adalah kritikal. 
  • Pastikan kulit kita bersih dan kering di rumah & dimana mana saja. Basuh kaki setiap hari dalam air suam, dan kering dengan tuala yang bersih dan lembut. 
  • Jangan rendam kaki atau gunakan air panas. 
  • Sekiranya kita mengalami kerosakan saraf, kerana kekurangan sensasi di kaki, kita mungkin tidak melihat luka, lepuh, bengkak, lebam, atau pecah di kulit. Jadi kita perlu memeriksa kaki kita dengan teliti setiap hari. 
  • Jumpa doktor dengan segera tentang bagaimana untuk penjagaan kaki. 
  • Jangan berjalan kaki tanpa alas kaki & sentiasa memakai kasut atau selipar. Pakai kasut yang bersih & lembut untuk kaki kita. 


2. Dapatkan rawatan untuk gangguan tidur atau mengantuk siang hari.

mengantuk semasa siang hari tanda kencing manis

  • Rasa mengantuk siang hari yang berlebihan merupakan tanda apnea tidur, iaitu gangguan yang menyebabkan gangguan dalam pernafasan semasa tidur.
  • Kebanyakan orang yang menganalami apnea tidur tidak tahu apa yang sedang berlaku atau mengapa mereka berasa begitu letih walaupun selepas mendapat rehat yang cukup di waktu malam. 
  • Pesakit diabetes lebih cenderung menghidap apnea tidur & ia meningkatkan risiko kerintangan insulin. Ini menyukarkan kita untuk mengawal kencing manis. 
  • Jika kita mengalami apnea tidur, atau mengalami rasa mengantuk di siang hari, berbincang dengan doktor untuk kepastian. 

3. Berus gigi lebih kerap. Jangan lupa flos

berus gigi dan floss gigi kencing manis
  • Kencing manis yang tidak terkawal membawa kepada tahap glukosa yang tinggi dalam darah kita
  • Dan menyebabkan tahap gula yang lebih tinggi daripada biasa dalam air liur kita. Ini menimbulkan risiko kerosakan gigi. 
  • Kencing manis juga membuatkan jangkitan gusi lebih sukar di rawat berbanding seseorang yang tidak menghidap diabetes. 
  • Bagi memastikan gigi dan gusi yang sihat, doktor gigi & pakar pemakanan mengesyorkan supaya kita berjumpa doktor gigi dengan kerap, berus dengan ubat gigi berfluorida sekurang-kurangnya 2 kali sehari, dan selalu flos gigi.


4. Berhenti merokok

berhenti merokok kencing manis
  • Merokok meningkatkan risiko menghidap kencing manis
  • Tabiat merokok akan membuat masalah dan komplikasi yang berkaitan dengan diabetes lebih buruk lagi. 
  • Merokok meningkatkan paras gula darah, menyekat saluran darah, dan menyebabkan keradangan
  • Perokok mempunyai risiko penyakit ginjal, kerosakan saraf, kerosakan saluran darah, dan jangkitan kaki dan kaki yang lebih tinggi.
  • Satu perkara perlu di ambil berat, jika kita mahu berhenti merokok dan telah menghidap kencing manis. Kebanyakan orang akan mengalami kenaikan berat badan selepas berhenti merokok kerana mereka cuba untuk memuaskan nafsu nikotin mereka dengan makan lebih. Ini sangat berbahaya untuk orang yang menghidap diabetes. Makan vivix boleh membantu
  • Sangat penting untuk berhenti merokok & berjaga jaga terhadap pengambilan makanan ketika sedang membuang tabiat merokok

5. Simpan rekod makanan.

simpan rekod makanan untuk kencing manis


  • Ingatan manusia ada hadnya, ada masa kita lapang. Dan cabaran datang pada waktu sibuk
  • Bagi pesakit kencing manis, elok untuk kita tulis & rekodkan makanan yang diambil setiap hari setiap kali makan
  • Antara maklumat yang boleh ditulis di dalam rekod ialah lokasi; jam berapa; bagaimana lapar yang kita rasa sebelum mula makan dan apabila berhenti makan; makanan dan jumlah yang dimakan;
  • Tabiat ini akan membantu kita melihat & memperbaiki gaya pemakanan kita dalam mengawal gula darah.

6. Bersenam.

bersenam untuk kawal gula kencing manis
  • Bersenam memang bagus untuk kesihatan, tak kiralah kita sihat, dan terlebih bagus lagi sekiranya ada kencing manis
  • Senaman adalah perkara yang paling penting yang boleh kita lakukan untuk mengawal diabetes. 
  • Dengan bersenam di rumah & di taman, kita akan mampu menurunkan lemak badan & menggalakkan penurunan berat badan 
  • Aktiviti ini juga akan meningkatkan kawalan gula darah dan tindak balas tubuh kita terhadap insulin
  • Cuba buat senaman selama 30 minit setiap sesi dan 5 hari seminggu. Kajian menunjukkan bahawa semua peringkat senaman memberi manfaat, dari latihan intensiti sederhana ke latihan ketahanan intensiti tinggi . 
  • Ada banyak jenis senaman boleh di lakukan, yang penting kita teruskan bersenam secara konsisten!

7. Ambil ubat diabetes seperti yang diarahkan.

ambil ubat di sarankan doktor
  • Kesan jangka panjang kencing manis sukar untuk dilihat, sehinggalah penyakit menyerang
  • Jadi, kita mungkin tidak menyedari kesan ini terutama sekali sekiranya kita mengabaikan pengambilan ubat yang diberikan doktor
  • Kencing manis yang tidak dirawat boleh membawa risiko serius penyakit jantung, kerosakan saraf, & komplikasi lain. 

8. Ukur paras gula darah kita setiap hari

ambil bacaan paras gula setiap hari
  • Mama yakin, ramai tak sanggup buat kan, tetapi pemantauan harian adalah cara berkesan untuk mengetahui gula kita dalam kawalan. 
  • Banyak faktor mempengaruhi paras gula seperti, pemakanan, senaman, ubat-ubatan, penyakit, dan tekanan.
  • Tanpa membuat bacaan gula yang kerap, tak mungkin kita tahu tahap gula kita sihat atau tidak

Kesimpulan cara merawat kencing manis

Kita ada pilihan untuk di ambil setiap hari

Dan untuk menang dalam perang melawan kencing manis memerlukan disiplin dan kekuatan

Terutamanya dalam mengamalkan cara hidup sihat

Mama doakan tips diatas membantu kita semua sedikit sebanyak

Semoga bertemu lagi di lain mans
Cara merawat kencing manis dari rumah? Panduan dari A sampai Z! Reviewed by Mama Hakim on November 19, 2017 Rating: 5

7 comments:

  1. Memang betul pun kan

    Selalu kalau kencing manis mesti mula di kaki

    Sebab tu kena jaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu kena jaga kan maznee

      Elok jaga kesihatan

      Delete
    2. Semoga Allah kurniakan keluarga kita kesihatan iman dan tubuh badan

      Amin

      Delete
  2. Ibu perhati memang betul apa yang mama cakap tu

    Ramai perempuan muda sekarang ni tak segan silu merokok

    Semoga Allah beri hidayah dan kekuatan untuk mereka berubah

    Sebab nasibnya anak dan keluarga yang akan menanggung kelak

    ReplyDelete
  3. Kalau dah kena boleh baik lagi ke?

    Cuma boleh kawal saja kan

    ReplyDelete

All Rights Reserved by Kesihatan itu nikmat terbaik © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.