Sumber Protein Yang Baik Untuk Kencing Manis?

Sumber Protein Yang Baik Untuk Kencing Manis?

Assalamualaikum Wrmbth, Musim raya ni mama pasti ramai yang penuhi undangan rumah terbuka kan?
.
Makanan ada banyak pilihan. Dan
.
Protein merupakan nutrisi utama untuk mereka yang menghidap diabetes. 
.
hidangan protein baik untuk kencing manis
.
Mama sangat galakkan sahabat semua amalkan diet seimbang
.
Sebagai sebahagian dari cara makan sihat dan seimbang, kita memerlukan protein untuk pelbagai fungsi metabolism tubuh. 
.
Berbagai cara boleh dipilih untuk mendapat pengambilan protein yang cukup dalam diet pesakit diabetes
.
Konsultasi dengan doktor dan pakar pemakanan tentang keperluan protein kita sangat penting
.
Sebab apa?
.
Kita mesti mengelakkan diet yang terlalu banyak atau terlalu sedikit pengambilan protein. Ada makanan yang pantang diambil pesakit diabetis
.
Pengambilan protein membantu pembentukan jisim otot serta berfungsi merawat and memperbaiki jaringan tubuh. 
.
Protein juga berguna sebagi pembentuk berbagai bagai enzim & hormon yang mengawal proses metabolik dalam badan daripada proses pencernaan sehingga proses pembiakan. 
.
Hampir semua sel dalam tubuh mengandungi protein.
.
Saintis telah menemui jenis protein yang berkaitan dengan perkembangan dan peningkatan diabetes
.
Berdasarkan The USDA Dietary Guidelines for Americans 2010, disyorkan 10-15% kalori berasal dari protein. 
.
Untuk kemaskini panduan data pemakanan The Institute of Medicine mengesyorkan jumlah protein dalam diet harian untuk lelaki sebanyak 56 gram 
.
Dan untuk perempuan, 46 gram.
.
Pengambilan protein yang cukup baik untuk kesihatan. Dan akan menjadikan kulit cantik tanpa bahan kimia

Protein dan glukosa darah

Selain membantu tubuh berkembang, protein juga boleh dipecahkan oleh badan kepada glukosa
.
Dan digunakan untuk tenaga (proses yang dikenali sebagai gluconeogenesis).
.
Protein boleh dipecahkan menjadi glukosa oleh badan & kesan boleh dilihat lebih jelas jika kita mengambil makanan yang kurang karbohidrat.
.
Protein dipecahkan kepada glukosa kurang cekap berbanding karbohidrat.
.
Dan hasilnya, kesan protein ke atas paras glukosa darah biasanya berlaku antara beberapa jam selepas makan. ESP Shaklee adalah protein berkualiti tinggi yang sesuai diambil. Makanlah vitamin shaklee untuk diabetes

Orang yang mempunyai diabetes jenis 1, atau diabetes jenis 2 pada insulin, perlu belajar bagaimana tahap gula kita bertindak balas terhadap makanan berprotein supaya boleh menilai keperluan insulin yang betul.
.
Jadi kita kena campur juga dengan buah & sayur dalam diet harian. Terutama untuk ibu mengandung ada diabetes.

Berapa banyak protein yang saya perlukan setiap hari?

Bagi kebanyakan orang yang menghidap diabetes, jumlah protein yang di perlukan sama seperti untuk orang yang tidak mempunyai diabetes.
.
National Institutes of Medicine mengesyorkan pengambilan protein sebanyak 10-35% daripada jumlah kalori. 
.
Bagi kebanyakan orang, ini berjumlah 6 hingga 8 auns daging tanpa lemak, ayam atau ikan setiap hari.
.
Jika kita mempunyai masalah buah pinggang kerana diabetes, penting untuk menghadkan berapa banyak protein yang dimakan.
.

Protein yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan ginjal lebih teruk. 
.
Dapatkan nasihat pakar nutrisi berdaftar untuk membantu memilih jumlah protein yang tepat.
.

Penyakit Diabetes Ginjal

Bagaimanakah Diabetes Menyebabkan Penyakit Ginjal?
.
Apabila badan kita menghadamkan protein yang kita makan, proses itu menghasilkan produk buangan. 
.
Dalam buah pinggang, berjuta-juta saluran darah kecil (kapilari) dengan lubang yang lebih kecil di dalamnya bertindak sebagai penapis. 
.
Apabila darah mengalir melalui saluran darah, molekul kecil seperti sisa dari penghadaman akan ditapismelalui lubang.
.
Sisa ini menjadi sebahagian daripada air kencing. 
.
Bahan berguna, seperti protein dan sel darah merah, terlalu besar untuk melewati lubang dalam penapis dan tinggal di dalam darah.

Diabetes boleh merosakkan sistem ini. 
.
Tahap glukosa darah yang tinggi menjadikan buah pinggang menapis terlalu banyak darah. 
.
Semua kerja tambahan ini membebankan pada buah pinggang. 
.
Selepas bertahun-tahun bekerja keras, penapis ini akan bocor & protein yang berguna hilang dalam air kencing. 
.
Apa dah jadi kalau protein ada dalam air kencing kita?
.
Jika kita mempunyai sejumlah kecil protein dalam air kencing dipanggil mikroalbuminuria.
.
Kalau dah jadi seperti ini
.
Beberapa rawatan awal yang dilakukan boleh menyebabkan penyakit ginjal ini dari menjadi semakin buruk. Contohnya mengambil vivix shaklee untuk kesihatan buah pinggang.
.
Kalau kita tak kawal
.
Lebih banyak protein akan keluar dalam air kencing 
.
Keadaan ini dipanggil macroalbuminuria. 
.
Penting untuk kita kawal & jaga kesihatan buah pinggang ya.
.

Adakah Semua Protein Dijadikan Sama?

Ibu tahu ada banyak sumber protein yang boleh dimakan
.
Dan tak semua jenis protein ni bagus
.
Sebab apa ya?
.
Ini kerana sesetengah protein lebih tinggi dalam kalori dan lemak daripada yang lain. 
.
Lemak tepu & kolesterol yang terdapat dalam banyak makanan kaya protein, menyumbang kepada penyakit saluran darah, penyakit jantung dan strok. 
.
Ini petua yang boleh ibu & sahabat semua jadikan panduan untuk memilih sumber protein yang lebih sihat:


  • Elakkan daging berlemak seperti sosej, tulang rusuk & hotdogs. Apa lagi daging tetel yang kaya lemak
  • Pilih potongan daging tanpa lemak, seperti "pinggang" dan "daging batang pinang."
  • Potong lemak yang dilihat dari daging dan keluarkan kulit dari ayam.
  • Masak daging, ayam & ikan menggunakan kaedah memasak rendah lemak seperti panggang , rebus & salai.
  • Cuba sumber protein vegetarian, seperti produk soya, tauhu dan kacang.
  • Gunakan produk tenusu tanpa lemak atau 1% rendah lemak.
  • Hanya makan keju dari jenis rendah lemak atau nonfat.
  • Walaupun dengan protein yang lebih ramping, hadkan saiz bahagian anda kepada kira-kira 6 hingga 8 auns sehari.
.
Insyaallah.
.
Setakat ini perkongsian kita untuk kali ini. Nak makan protein memang bagus. Cuma pastikan kita bersederhana ya
.
Barulah gula kita terkawal.
.
Kencing manis pun tak mahu dekat
.
Jumpa lagi.

Comments

  1. Assalamualaikum dan salam isnin

    Protein tu bagus. Asalkan kita makan dengan sederhana

    Hehe. Nak cukup protein elok makan ikan dan ayam

    Cuma pastikan sembelihan halal

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Makanan Yang Pantang Dimakan Pesakit Kencing Manis

Bina Rumah Banglo Atas Tanah Sendiri & 8 Tips Elakkan Ditipu!