5 Cara Mencegah Penyakit Kencing Manis Tanpa Lapar

5 Cara Mencegah Penyakit Kencing Manis Tanpa Perut Lapar!

Semua orang pasti tidak ingin mengalami kencing manis.
.
cara cegah kencing manis
.
Kencing manis adalah penyakit yang terjadi pada gula darah yang mengalami penaikkan secara terus menerus, tanpa di sedari bahawa ia disebabkan tangan kita sendiri. 
.
Hari ini Mama akan kongsikan tips pencegahan kencing manis dapat dilakukan dengan dari awal.
.
Supaya badan kita sihat & bertenaga.
.

Ada banyak cara untuk elak kencing manis tetapi cara yang paling berkesan adalah dengan melakukan senaman.
.
Dan sebenarnya, badan kita memberikan tanda tanda awal sebelum mengalami kencing manis ini.
.
Samada kita sedar atau tidak. Hari ini, kita akan sama sama bincangkan cara cegah kencing manis tanpa berlapar. Di nikmatterbaik.blogspot.com
.
Berikut adalah tanda tanda penyakit diabetes, iaitu:

  1. Sering buang air kecil terutama dimalam hari
  2. Beberapa bahagian tubuh terasa kesemutan / badan kaki kebas kebas akibat gangguan pada saraf
  3. Cepat lapar dan haus
  4. Berat badan menurun, tetapi nafsu makan bertambah
  5. Cepat merasa lelah dan mengantuk
  6. Mudah timbul bisul & ambil masa lama
  7. Gatal gatal terutama pada kelamin bahagian luar
  8. Nafsu seks menurun
  9. Penglihatan kabur disertai dengan seringnya berganti kaca mata.
.

Cara mencegah kencing manis

Penyebab kencing manis pun juga banyak, dari makanan yang mengandungi gula tinggi, dan gaya hidup tidak sihat.
.
Apabila sudah mengalami hal seperti ini, cepatlah mengambil tindakan pro aktif dengan mengambil makanan sihat, Mama pernah kongsikan panduan makanan untuk diabetes disini.
.
Atau juga boleh dengan mengambil ubat ubatan yang diberikan pada doktor. 
.
Kencing manis ini, biasa di alami pada usia yang sudah berusia. 
.
Mungkin sebab kita dah biasa makan manis masa muda
.
Orang muda kan aktif, banyak pakai tenaga.
.
Semasa usia meningkat, kita makin sibuk dengan kerja & keluarga.
.
Berat badan meningkat.
.
Mudah untuk kita terkena kencing manis.

Untuk mencegah agar tidak mengalami kencing manis di akhir usia, lebih baik kita usahakan dari sekarang.
.
Mama berikan beberapa langkah pencegahan kencing manis untuk sama sama kita ambil iktibar.
.

1. Memperbanyakkan pengambilan serat

Cara mencegah penyakit kencing manis dengan makanan yang berserat.
.
Apa contoh makanan berserat?
.
Contohnya seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. 
.
Banyak kebaikan yang terkandung didalam buah dan sayur. 
.
Makanan berserat bagus untuk kecantikan dan kesihatan & untuk kesihatan dalaman.
.
Serat akan membuatkan kita kenyang lebih lama.
.
Dan membersihkan dinding usus dari kotoran & toksin.
.
Serat yang sihat ini  akan mencegah terjadinya penyakit sembelit & semestinya membuatkan kita lebih lawas. 
.
Amalkan makanan berserat ya 
.
Mama dan keluarga pun berusaha untuk makan buah buahan seperti tembikai.
.
Makan masa sejuk sejuk, fuh memang oh sem.

2. Bersenam selalu & teratur

Senaman yang kerap memang sangat penting sekali untuk kesihatan tubuh.
.
Badan yang aktif & selalu mengeluarkan perluh tidak mudah mengalami penyakit yang disebabkan oleh gaya hidup tidak sihat. 
.
Usahakan untuk melakukannya setiap minggu sekali.
.
Apatah lagi jika mempunyai sejarah kencing manis atau diabetes, Lagi perlu untuk kita bersenam dengan kerap
.
Jika kita berdisiplin bersenam, risiko untuk mendapat diabetes akan turun.
.
Ini dapat mencegah penyakit kencing manis.
.
Banyak sekali manfaat yang kita dapat jika kita sedang melakukan senaman ini.
.

  1. Mengecilkan paha
  2. Mengecilkan lengan
  3. Dan mengempiskan perut buncit 
Banyak jenis senaman boleh kita lakukan untuk kesihatan seperti jogging, renang, gimnastik, dan berbasikal. semua bergantung dengan pilihan masing masing. 
.
Senaman yang disertai dengan tabiat makan yang sihat akan menjamin kita sihat & cergas setiap hari.
.

3. Menghindarkan makanan yang manis

Makanan yang manis seperti gula-gula, coklat, kuih, dan minuman dalam tin sangat di gemari oleh orang Malaysia.
.
Rasanya yang sedap & menyegarkan memang sentiasa diingati.
.
Tetapi ada juga keburukannya.
.
Makanan manis menyebabkan kerosakan sakit gigi seperti gigi berlubang & kenaikan berat badan. 
.
Memang patutlah ada bijaksana yang menyebut, kita adalah apa yang kita makan.
.
Sekarang ni, restoran makanan segera seperti KFC MCD dan lain lain memberikan kemudahan untuk orang yang sibuk.
.
Jika kita teliti, makanan segera seperti ini sangat digemari oleh kanak kanak
.
Sebab itulah, banyak anak anak kita mengalami masalah berat badan di usia mudah.
.
Mama pasti, kita mesti pernah terdengar ada dari kenalan kita menghidap kencing manis dari kecil
.
Sangat membimbangkan.
.
Sama samalah kita kurangkan makanan manis di rumah kita
.

4. Kawal Berat badan 

Berat badan berlebihan akan menyebabakan kita berisiko menghidap banyak penyakit
.
Kencing manis, darah tinggi & sakit sendi
.
Jika kita mengamalkan 3 tips sebelum ini, insyaalllah lebih mudah untuk kita mengawal berat badan
.
Bukan saja kita akan nampak lebih menarik
.
Malah nak cari saiz pakaian yang sesuai pun lebih mudah bukan?
.

5. Elakkan makanan yang berlemak

Makanan yang berlemak adalah makanan yang disediakan dengan cara menggoreng. 
.
Memang sungguh sangat lazat sekali jika memakan makanan yang digoreng. 
.
Ayam goreng
.
Nasi goreng
.
Pisang goreng
.
Makgi goren.
.
Kalau Mama teruskan memang takkan habis senarai ni.
.
Makanan bergoreng ini sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita. 
.
Kalau kita pergi gerai dan warung setiap pagi untuk membeli sarapan
.
Mesti hampir semua lauk dan kuih atas meja ni jenis bergoreng
.
Pening
.
Makanan ini tidak baik untuk dimakan kerana boleh menyebabkan darah tinggi, & kencing manis. 
.
Selain itu, makanan bergoreng juga tinggi kolesterol
.
Fuh
.
Patutlah sedap & berlemak je rasa makanan tu kan?
.
Macam mana cara yang lebih berkesan untuk mencegah kencing manis?
.
Terutama kalau kita bekerja.
.

Vitamin & Makanan Tambahan Shaklee Yang Bagus Diambil Untuk Kencing Manis?

.
Produk Shaklee memang di kenali ramai untuk membantu membekalkan zat zat yang diperlukan badan kita.
.
Ada ke vitamin yang sesuai untuk pesakit kencing manis?
.
Atau 
.
untuk orang bekerja yang ada kesedaran nak jaga kesihatan macam kami ni?
.
Memang ada.
.
Mama cadangkan tuan & puan cuba produk dibawah ini untuk kualiti hidup


1) Energizing Soy Protein ESP Shaklee

Membantu mengekalkan paras gula normal dalam darah dan penyembuhan luka


2) VITA-LEA Multivitamin

Mengandungi imbangan vitamin dan mineral yang lengkap untuk kesihatan menyeluruh.
.
Contohnya mineral kromium yang sangat bagus untuk mengawal paras gula


3) GLA COMPLEX

Produk ini membantu mengawal hormon insulin dan menurunkan paras kolestrol dalam badan kita
.
Gla juga kaya dengan vitamin e yang memelihara badan kita dari radikal bebas.


4) Sustained released VITA-C 

Menguatkan salur darah dalam badan dan juga menguatkan sistem antibodi badan


5) ALFALFA COMPLEX

Alfalfa shaklee kaya dengan serat untuk detoks usus & membekalkan mineral penting yang diperlukan badan.
.
Membantu menstabilkan gula dalam darah


6. VIVIX SHAKLEE

Vivix adalah produk paling laris oleh shaklee. Mama sendiri ada makan vivix untuk kesihatan & kecantikan.
.
Usaha awal dari muda untuk kemudian hari.
.
Takut kan
.
Jiran Mama sebelah rumah baru di diagnos doktor dengan kanser usus.
.
Dan kini menjalani kemoterapi
.
Mama doakan semoga beliau sembuh
.
Sebab itu Mama amalkan produk shaklee hampir setiap hari (Hampir sebab ada hari tu lupa juga)
.
Vivix Shaklee mengandungi Resveratrol  yang membantu meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin. Satu masalah besar dialami pesakit kencing manis
.
Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes dan jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh mengurangkan diabetes.

Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan keluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah. Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula darah.


Resveratrol juga mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh kita. Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah di aktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan tahap sensitivitinya.
.
Selamat menjaga kesihatan. Sebab kesihatan itu nikmat yang mahal
.
Hargainya sebelum Allah swt tarik dari kita sedikit sedikit.
.
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at vitamin-cerdik.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Popular posts from this blog

6 Makanan Yang Pantang Dimakan Pesakit Kencing Manis