Panduan Makanan Terbaik untuk Kencing Manis 2017

Panduan Makanan Terbaik untuk Kencing Manis 2017

.
Panduan: Artikel kencing manis ini terdiri dari 2 bahagian. Klik pilihan anda sekarang untuk terus ke bahagian tersebut


makanan untuk diabetis shaklee

Pesakit diabetes atau kencing manis dituntut untuk dapat mengatur pola makannya sebaik mungkin, baik dari segi jumlah, jadual, dan jenis makanannya. 
.
Kurangnya jumlah insulin disebabkan terjadinya rintangan insulin membuat pesakit kencing manis harus berhati-hati menjaga agar kadar gula atau glukosa dalam darah mereka tidak melonjak.
.
Ini kerana, kadar glukosa yang tinggi selepas makan boleh mencetuskan timbulnya komplikasi makrovaskuler seperti penyakit jantung dan gangguan pembuluh darah. 
.
Sebab itu, tiada ubat yang lebih berkesan dalam mengawal diabetes, selain dari mengamalkan cara pemakanan sihat. (Baca lebih lanjut tentang ubat kencing manis dengan amalan diet yang sihat.)
.
Namun, risiko tersebut dapat diturunkan jika pesakit diabetes tetap konsisten menjalani gaya hidup sihat.
.
Mereka perlu memilih makanan yang mempunyai senarai indeks glycemic yang rendah dan menyediakan nutrisi penting seperti kalsium, potasium, serat, magnesium, vitamin A, vitamin C, dan vitamin E. 
.
Makanan tersebut juga tidak boleh meningkatkan kadar gula darah secara signifikan, mampu membakar lemak, mengurangkan keradangan, dan mempunyai manfaat kesihatan lain.
.
Selain itu, penting untuk kita sentiasa peka dengan tanda tanda diabetes semakin buruk. Supaya jangka masa panjang tidak ada mudarat yang akan berlaku. (Baca lebih lanjut tentang tanda penyakit kencing manis yang selalu kita abaikan.)

Makanan yang dicadangkan untuk Pesakit Diabetes

Berikut ini adalah senarai pilihan makanan terbaik yang disyorkan untuk pesakit kencing manis:

1. coklat hitam

Coklat kaya akan flavanoid yang boleh meningkatkan sensitiviti insulin, mengurangkan rintangan insulin, mempercepatkan pemprosesan glukosa darah, dan mengurangkan keinginan untuk makan berlebihan. 
.
Namun, tidak semua coklat mempunyai tahap khasiat yang sama.

Coklat hitam adalah jenis coklat yang mengandungi lebih banyak cocoa dan lebih sedikit susu daripada jenis coklat lain.
.
Salah satu kajian dari University of Copenhagen tahun 2008 menunjukkan bahawa mereka yang memakan coklat hitam akan mempunyai keinginan yang lebih rendah untuk makan makanan manis, masin, atau berlemak berbanding mereka yang mengambil coklat susu. 
.
Kandungan flavanoid coklat susu sendiri memang lebih rendah berbanding coklat htam, sedangkan gula serta lemaknya lebih banyak.

Coklat hitam bahkan boleh mengurangkan jumlah pizza yang dimakan sukarelawan di hari yang sama hingga 15%. 
.
Kandungan flavanoid dalam coklat juga boleh menurunkan risiko terkena kanser, mengawal tekanan darah, dan mengurangkan risiko terkena serangan jantung hingga 2% selama 5 tahun.
.
Coklat hitam juga sumber antioksida yang baik. Pesakit kencing manis memang elok ambil antioksida dalam diet harian. Mama pernah terbaca pengambilan antioksida setiap hari baik untuk diabetis. Suplemen seperti vivix shaklee yang kaya resveratrol dikatakan bagus untuk diabetes. Boleh baca manfaat vivix untuk diabetes di sini untuk rujukan lanjut.

2. Brokoli

Kajian oleh Warwick University yang dimuatkan dalam jurnal "Diabetes" melaporkan bahawa brokoli mengandungi sebatian sulforaphane yang mampu memperbaiki dan melindungi melindungi dinding pembuluh darah dari kerosakan kardiovaskular akibat diabetes. (Baca lebih banyak petua mengawal kencing manis.)
.
Sulforaphane juga mencetuskan proses anti keradangan, mengawal kadar glukosa darah, meningkatkan mekanisme detoksifikasi semulajadi dalam tubuh, serta meningkatkan pengeluaran enzim yang mengendalikan bahan kimia berbahaya penyebab kanser. 
.
Brokoli pun mengandungi kromium yang membantu meningkatkan sensitiviti insulin dalam tubuh.

3. Blueberry

Blueberry mengandungi baik serat tak larut yang menghilangkan lemak dari tubuh, maupun serat larut yang diolah lebih lama dalam tubuh dan mengendalikan kadar gula darah. 
.
Penyelidikan yang dilakukan USDA menunjukkan bahawa mereka yang mengambil 2 ½ gelas jus bluberry liar setiap hari selama 12 minggu dapat menurunkan kadar glukosa dalam darah, mengatasi kemurungan, dan meningkatkan daya ingatnya.
.
Hal ini kerana bluberry mengandungi antosianin, sebatian kimia semulajadi yang mengecilkan sel lemak dan merangsang pengeluaran adiponektin, hormon yang mengatur kadar glukosa darah. (Baca senarai makanan terbaik sebagai ubat diabetes.)
.
Meningkatkan kadar adiponektin dapat menjaga kadar gula darah tetap rendah dan meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin.

American Diabetes Association (ADA) bahkan menyebut blueberry sebagai "Diabetes superfood" kerana manfaatnya bagi kesihatan.

4. Oatmeal (cereal oat)

Pemilihan sumber karbohidrat sangat penting bagi pesakit diabetes kerana berpengaruh besar pada kadar gula darah. ADA mengesyorkan gandum utuh seperti oatmeal yang mengandungi karbohidrat kompleks dan serat larut tinggi. 
.
Serat ini lebih lambat dicerna oleh tubuh sehingga kadar glukosa darah lebih terkawal.
.
Oatmeal juga kaya akan magnesium yang membantu badan menggunakan glukosa dan merembeskan insulin dengan baik. 
.
Percubaan yang dilakukan selama lapan tahun menunjukkan penurunan risiko terkena diabetes jenis 2 hingga 19% pada wanita yang melakukan diet kaya magnesium, dan 31% pada wanita yang rajin mengambil gandum utuh. 
.
Oatmeal juga boleh menurunkan risiko terkena serangan jantung yang merupakan salah satu komplikasi diabetes.

5. Oat jenis steel-cut

Salah satu jenis oatmeal yang disyorkan adalah steel cut oats, iaitu jenis bijirin oat yang dipotong-potong menjadi bahagian kecil. 
.
Oat jenis ini mempunyai indeks glycemic yang lebih rendah berbanding oat segera (instant oat). Steel cut oats juga mengalami pemprosesan paling rendah sehingga memerlukan waktu lebih lama ketika dimasak. Inilah antara makan terbaik untuk diabetes. (Baca lebih lagi tentang jenis makanan yang bagus untuk penyakit diabetes.)
.

6. Ikan

Tak hanya kaya akan protein yang membuat anda merasa kenyang lebih lama, ikan juga mengandungi asid lemak omega-3 yang membantu meredakan keradangan. 
.
Banyak kajian menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai kadar asid lemak omega-3 tertinggi di dalam darahnya akan mengalami keradangan lebih rendah.
.
Keradangan dalam tahap parah boleh memburukkan diabetes dan menyebabkan masalah berat badan.
.
Memasukkan ikan dalam diet anda juga membantu mengurangkan risiko terkena pelbagai penyakit, terutama stroke, yang merupakan salah satu komplikasi diabetes. 
.
Berdasarkan kajian dari Universiti Emory 2010 lalu, orang-orang yang makan ikan panggang atau kukus akan mempunyai risiko terkena stroke lebih rendah hingga 3%.
.
Namun, ikan goreng, ikan segera, dan makanan laut lain yang digoreng justru boleh meningkatkan risiko terkena penyakit yang sama.

7. Minyak zaitun (olive oil)

Salah satu kajian di Sepanyol yang diterbitkan di jurnal "Diabetes Care" menunjukkan bahawa diet ala Mediterranean yang menyertakan minyak zaitun dapat mengurangkan risiko terkena diabetes jenis 2 hingga hampir 50% berbanding diet rendah lemak. (Baca petua mencegah kencing manis dengan makanan & tabiat harian!)
.
Diet dengan minyak zaitun mampu menghalang rintangan insulin, penimbunan lemak perut, dan penurunan adiponektin.

ADA menyarankan agar pesakit diabetes menggunakan minyak zaitun untuk menggantikan lemak tak sihat yang berasal dari mentega, margarin, dan lemak babi. 
.
Minyak zaitun juga kaya antioksidan yang melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas, serta mencegah terjadinya penyakit jantung.

8. Sekam psyllium

Psyllium merupakan tumbuh-tumbuhan kaya serat yang berasal dari India. 
.
Kulit ari atau sekam-nya yang mengandungi serat larut air sering digunakan untuk merawat sembelit dan menurunkan berat badan. 
.
Namun tak hanya itu, sekam psyllium juga dapat mengawal kadar glukosa darah para pesakit diabetes (Definisi wikipedia)
.
Salah satu tinjauan dari University of California, San Diego, 2010, yang diterbitkan dalam "Annals of Pharmacotherapy" membenarkan manfaat ini. 
.
Mereka yang mengambil psyllium sebelum makan akan mengalami kenaikan kadar gula darah selepas makan sebanyak 2% lebih rendah berbanding mereka yang tidak.
.
Namun, para penyelidik menyarankan agar pesakit menunggu sekurang-kurangnya 4 jam selepas makan psyllium sebelum minum ubat-ubatan lain, kerana psyllium boleh menghalang penyerapan ubat tersebut.

9. kacang cannellini

Hampir semua kacang-kacangan mempunyai indeks glycemic yang rendah serta kaya akan serat dan protein yang bermanfaat bagi pesakit diabetes. 
.
Namun, kacang cannellini yang sering digunakan dalam pelbagai masakan Itali mempunyai indeks glisemik yang paling rendah.
.
Dalam kajian yang dilakukan di University of Toronto, 2012, sebanyak 121 pesakit diabetes jenis 2 melakukan diet sihat dengan mengambil kacang-kacangan atau gandum utuh setiap hari. 
.
Tiga bulan kemudian, mereka yang mengambil kacang-kacangan mengalami penurunan tahap A1c (kadar gula darah rata-rata) hampir 2 kali berbanding mereka yang mengambil gandum utuh.

10. Bayam

Bayam mengandungi banyak mineral penting bagi pesakit diabetes.

Kajian di Inggeris menunjukkan bahawa mereka yang mengambil lebih dari satu hidangan bayam dalam sehari dan sayur-sayuran berdaun hijau lain mengalami penurunan risiko sehingga 14% berbanding mereka yang hanya makan ½ bahagian per hari. (Terdapat banyak ubat tradisional yang berkesan mencegah kencing manis. Baca di sini sekarang!)
.
Ini kerana, sayur-sayuran berdaun hijau kaya akan vitamin K serta mineral magnesium, folat, fosforus, potasium, dan seng. 
.
Bayam juga mengandungi sebatian lutein, zeaxanthin, dan pelbagai flavonoid lain.

11. Ubi jalar

Salah satu analisis mendapati bahawa ubi jalar mampu mengurangkan HbA1c sebanyak 0.3 hingga 0.57% dan mempercepatkan pemprosesan glukosa darah sebanyak 10 hingga 15 mata.
.
Ubi keledek juga mengandungi antosianin yang merupakan pigmen semulajadi yang memberinya warna oren gelap. 
.
Senyawa yang termasuk antioksidan ini bermanfaat sebagai zat anti keradangan, anti virus, dan anti mikrob. Ubi keledek juga kaya akan vitamin A dan serat. 
.
Gunakan ubi jalar sebagai pengganti kentang kerana mempunyai indeks glukosa lebih rendah.

12. Kacang kenari (walnut)

Walnut atau kacang walnut mengandungi asid lemak tak tepu bernama alfa-linolenik yang dapat menurunkan keradangan. 
.
Kandungan serat, L-arginina, omega-3, vitamin E, dan sebatian fitokimia yang dijumpai dalam walnut dan kacang-kacangan lain membuat mereka berfungsi sebagai zat antioksidan, antikanser, antiviral, dan anti kolesterol tinggi. 
.
Khasiat ini dapat mencegah perkembangan keadaan kronik seperti diabetes dan penyakit jantung.
.
Penyelidikan dari Yale University yang diterbitkan dalam jurnal "Diabetes Care", 2009, menunjukkan bahawa pengambilan walnut sebanyak 56 gram selama 8 minggu boleh memberbaiki fungsi saluran darah yang rosak akibat diabetes. 
.
Sedangkan kajian lain dari Australia melaporkan bahawa pesakit yang mengambil 30 gram walnut dalam satu tahun mengalami penurunan kadar gula darah puasa lebih banyak berbanding mereka yang tidak.

13. Kinoa

Kinoa atau sering disebut juga dengan quinoa adalah makanan pokok yang sering digunakan oleh suku Inca. 
.
Rasanya sama seperti gandum, namun kekerabatannya lebih dekat dengan bayam berbanding padi. 
.
Berbeza dengan sebahagian besar gandum, kinoa merupakan sumber protein lengkap yang jumlahnya mencapai 14 gram per ½ cawan, termasuk sembilan asid amino penting.
.
Salah satunya adalah lisin, yang berfungsi menyerap seluruh kalsium pembakar lemak dan membantu menurunkan kolesterol. 
.
Kinoa juga merupakan salah satu sumber serat terkaya, mengandungi 2.6 gram per ½ cawan yang membantu mengimbangi kadar gula darah dan membuat anda merasa kenyang lebih lama.

14. kayu manis

Salah satu kajian dalam jurnal "Diabetes Care" menyebutkan bahawa pesakit diabetes jenis 2 yang mengambil satu gram kayu manis atau lebih secara rutin setiap hari dapat menurunkan kadar gula puasanya sebanyak 30% berbanding mereka yang tidak. 
.
Kayu manis juga membantu menurunkan trigliserida, kolesterol LDL, dan jumlah kolesterol sebanyak 25%.
.
Hal ini kerana kayu manis kaya akan kromium, mineral yang meningkatkan kesan insulin. 
.
Kayu manis juga mengandungi polifenol, antioksidan melawan radikal bebas dan mampu mengurangkan keradangan, sehingga menjaga anda dari diabetes dan penyakit jantung.
.

15. Collard greens

Sayur-sayuran berdaun hijau gelap seperti collard greens (sejenis sawi) mengandungi vitamin C yang banyak. 
.
Vitamin ini dapat menurunkan kortisol di dalam tubuh dan mengurangkan keradangan. 
.
Collard greens dan sayur-sayuran kubis lain seperti kale dan kembang kol juga merupakan sumber asid alfa-Lipoik (ALA), mikronutrien yang membantu mengatasi stres.
.
ALA dapat membantu mengurangkan kadar gula darah dan menguatkan pembuluh yang rusak akibat diabetes.
.

16. Kunyit

Kunyit telah digunakan untuk menjaga kesihatan masyarakat India selama kira-kira 5 ribu tahun. 
.
Untuk mencegah kenaikan gula darah selepas mengambil nasi putih dan roti tepung yang sering dipakai dalam diet tradisional India, mereka menyertakan kunyit yang mengandungi zat aktif Curcumin.
.
Curcumin diyakini dapat mengatur metabolisme lemak dalam tubuh. Curcumin bekerja pada sel lemak, sel pankreas, sel buah pinggang, dan sel otot secara langsung dengan meredakan keradangan dan mencegah nekrosis tumor penyebab kanser dan Interlukin-6. 
.
Para ahli meyakini bahawa gabungan kesemua faktor ini membuat curcumin mampu mengatasi rintangan insulin, kolesterol dan kadar gula darah yang tinggi, serta gejala lain berkaitan obesiti.

17. Buah-buahan citrus

Buah-buahan citrus seperti limau gedang, oren, dan lemon mengandungi serat dan vitamin C dalam jumlah tinggi. 
.
Buah-buahan ini mengandungi gula alami fruktosa yang tidak meningkatkan gula darah secara signifikan selepas digunakan. 
.
Fiber yang terkandung di dalamnya juga dapat membantu mengawal gula darah anda.
.
Citrus juga mengandungi antioksidan antingerin yang membantu mencegah obesiti, mengekalkan berat badan, dan meningkatkan sensitiviti insulin.

18. Tomato

Salah satu kajian di Australia melaporkan bahawa penggunaan jus tomato setiap hari dapat mengurangkan risiko penggumpalan darah yang sering berlaku pada pesakit diabetes. 
.
Penggumpalan darah ini boleh menyebabkan komplikasi seperti serangan jantung, strok, dan penyakit berbahaya lain yang boleh mengancam jiwa. 
.
Tomato pun kaya akan vitamin C, vitamin E, zat besi, dan antioksidan penting lain.
.
Tomato juga mengandungi likopen dan lutein yang melindungi buah pinggang dan saluran darah dari kerosakan akibat diabetes.

19. Susu dan yogurt rendah lemak

Selain gula, lemak juga menjadi hal yang harus diperhatikan oleh pesakit diabetes. Banyak pesakit menderita diabetes jenis 2 kerana timbunan lemak jahat di tubuh yang menyebabkan tubuh tidak peka terhadap insulin. 
.
Oleh kerana itu, ADA menyarankan pengambilan susu dan yogurt redah lemak untuk memenuhui keperluan lemak baik, kalsium, dan vitamin D harian anda.
.
Kajian dari University of Cambridge bahkan menunjukkan bahawa pengambilan yogurt rendah lemak boleh mengurangkan risiko terkena diabetes sehingga 28% berbanding tidak memakannya sama sekali. 
.
Penyelidik juga meyakini bahawa mikrob di dalam yogurt bermanfaat untuk mengurangkan keradangan yang sering dialami pesakit diabetes.
.

20 Buah Buahan Yang Selamat Dimakan Pesakit Kencing Manis

Diabetes merupakan sebuah penyakit metabolik, dimana penderitanya mempunyai kadar gula yang cukup tinggi.
.
Ini disebabkan pengeluaran insulin yang tidak mencukupi atau kerana sel-sel dalam tubuh tidak respon terhadap insulin, atau juga kerana gabungan kedua-dua faktor tersebut.
.
Ini mengakibatkan pesakit sering buang air kecil , sering merasa lapar dan juga dahaga.

Apabila seseorang mengalami gangguan diabetes, maka ia akan mencari pelbagai masalah pada makanan dan minuman yang diambil. 
.
Ia harus teliti dan selektif dalam memilih setiap jenis makanan dan buah-buahan yang nantinya akan membantu menstabilkan semula gula darahnya, atau sekurang-kurangnya tidak menambah kadar gula darah dalam tubuhnya.

Makan makanan yang sihat adalah cara yang berkesan untuk menjaga kadar glukosa darah agar tetap seimbang dan terkawal, khusus bagi pesakit diabetes ini bermakna ia diharuskan makan makanan yang rendah gula, garam dan lemak. 
.
Salah satu cara menjaga agar gula tidak naik adalah pengambilan buah-buahan untuk pesakit kencing manis yang selamat.

Adapun beberapa jenis makanan yang boleh dijadikan sebagai sumber karbohidrat bagi pesakit diabetes antara lain:


  1. Gandum, misalnya tepung gandum, bijirin gandum, roti gandum
  2. beras merah
  3. ubi jalar
  4. jagung


.
Berikut ini beberapa jenis buah-buahan yang aman dikonsumsi penderita diabetes, diantaranya:


1. Kiwi

Kiwi adalah buah untuk diabetes yang cukup aman di konsumsi. Beberapa sebab mengapa buah ini selamat dimakan pesakit diabetes adalah:
.

  • Kiwi mengandungi fruktosa dan serat yang mudah dicerna oleh tubuh, serta mempunyai kandungan glisemik yang rendah, sehingga tidak akan meningkatkan kadar gula dalam darah.
  • Kandungan insitol dalam buah kiwi dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah, sehingga dapat meningkatkan prestasi insulin untuk menyerap glukosa dan mengurangkan kadar gula yang mengalir dalam darah.
  • Kandungan rendah lemak pada buah kiwi boleh membantu kenaikan berat badan pesakit diabetes.
  • Kandunganfitonutrient dalam buah kiwi boleh membantu memberikan perlindungan terhadap DNA dari bahaya kerosakan oksigen dalam tubuh.
  • Kandungan vitamin A dan C dalam buah kiwi akan sangat membantu dalam proses penyembuhan diabetes.

2. Plum


Buah ini dapat membantu mengubah pati menjadi tenaga serta menjaga gula darah dalam tubuh tetap normal kerana kandungan glisemik dalam buah plum yang rendah. 
.
Buah plum adalah jenis buah untuk diabetes yang sangat aman. Buah ini juga dapat mengurangkan frekuaensi sering buang air kecil pada pesakit diabetes.

Kandungan Plum


  • Kalori 46.0 (193 kJ), 2% DV
  • Kalori dari karbohidrat 41.3 (173 kJ)
  • Kalori dari lemak 2.3 (9.6 kJ)
  • Kalori daripada protein 2.4 (10.0 kJ)
  • Nah kalori daripada buah ini juga sangat kecil, per 1000 gram hanya memenuhi 2% dari keperluan harian tubuh. Buah Plum adalah jenis buah untuk diabetes yang aman kerana index glycemic yang rendah.


.

3. Epal

Kandungan indeks glisemik yang rendah pada buah ini sangat baik bagi pesakit diabetes untuk mengurangkan kadar gula dalam darah.
.
Kandungan pektin dalam epal dapat membantu mengawal gula darah dan fungsi usus, selain itu anti inflamasi yang ada dalam buah ini membolehkan pemulihan kesihatan si pesakit lebih cepat.
.

4. Aprikot

Kerana mempunyai indeks glisemik yang rendah, membolehkan buah ini untuk dapat membantu mengawal dan mengatur kadar gula darah dalam tubuh.
.

  • Kandungan serat pada buah ini dapat membantu mengawal pelepasan gula dalam aliran darah, serta dapat meningkatkan kemampuan tubuh untuk bertindak balas terhadap insulin, yang natinya akan membantu mengawal gula darah.
  • Kandungan vitamin E pada aprikot berfungsi sebagai antioksidan bagi tubuh
  • Buah aprikot adalah salah satu jenis buah yang boleh dimanfaatkan oleh para pesakit diabetes kerana dapat membantu mengawal gula darah.



5. Pisang

Kandungan dan mineral dalam pisang sangat membantu mengawal tekanan darah

  • Pisang dapat membantu memenuhi keperluan karbohidrat bagi pesakit diabetes.
  • Pisang mempunyai kandungan indeks glisemik yang rendah, yang akan membantu menurunkan kadar gula dalam darah pesakit diabetes.


.

6. Buah Beri

Beberapa jenis buah beri seperti strawberi, blackberry, raspberry, cranberry, boysenberry serta blueberry mempunyai kandungan lebih daripada 85% air di dalamnya.
.
Sangat baik di makan untuk membantu menurunkan berat badan, menurunkan kolesterol, serta membantu menguruskan kadar gula dalam darah.
.
Selain itu kandungan folat dan vitamin B boleh membantu menjaga kesuburan rambut serta dapat membantu mengatasi gannguan kardiovaskular.
.
Dan antioksidan dalam buah berry dipercayai mampu merawat sejenis penyakit arthristis, masalah penglihatan (seperti katarak), serta berkurangnya daya ingat terutama pada warga tua.

7. Nanas

Buah yang mempunyai kandungan nutrisi karbohidrat, vitamin C, dan kalsium ini ternyata juga mampu bermanfaat bagi pesakit diabetes. 
.
Nutrisi yang dijumpai dalam buah nanas merupakan sebahagian daripada diet yang sihat bagi pesakit diabetes.
.
Selain itu nanas juga tidak mempunyai kandungan kolesterol, lemak, serta lemak tepu. 
.
Dengan mengambil buah ini kira-kira 15 gram sehari merupakan suatu diet yang sihat bagi pesakit diabetes.
.

8. Belimbing

Kandungan kalori dan lemak pada buah ini sangat rendah, sehingga sangat aman dikonsumsi penderita diabetes.
.


  • Buah belimbing merupakan salah satu buah yang mengandungi banyak serat yang mampu menyera glukosa, menunda penyebaran glukosa, serta dapat menunda pelepasan glukosa dari pati. 
  • Sehingga dapat membantu menurunkan gula darah. Akan tetapi bagi pesakit komplikasi nefropati, sebaiknya mengelakkan buah belimbing.

.

9. Anggur

Anggur mempunyai kandungan fruktosa yang yang boleh menyerap glukosa dengan cepat.

  • Kandungan serat dalam buah anggur boleh dijadikan sebagai diet sihat bagi pesakit diabetes.
  • Kandungan beta karoten, vitamin, antioksidan, polifenol serta kalium dalam anggur dipercayai dapat melambatkan perkembangan diabetes jenis 1 dan boleh membantu mengurangkan tekanan darah serta mencegah terjadinya rintangan insulin pada pesakit diabetes jenis 2.

10. Mangga

Kandungan polifenol dalam buah ini mampu menurunkan kadar gula dalam darah, sehingga sangat baik dikonsumsi oleh pesakit diabetes.

  • Antioksidan dalam buah mangga dapat membantu meningkatkan sistem metabolisme tubuh bagi penderita diabetes.
  • Selain itu, mangga juga mempunyai kandungan vitamin A, C, serta B6 dan serat yang sangat baik dikonsumsi penderita diabetes.

11. Jeruk

Oren mengandungi zat aktif yang dinamakan naringenin, sejenis antioksidan yang dapat membantu mengekalkan berat yang sesuai serta dapat meningkatkan sensitiviti insulin. 
.

  • Zat ini biasanya terdapat pada kulit limau yang mengakibatkan rasanya pahit. Naringenin juga dipercayai dapat membantu proses pembakaran lemak di hati, serta dapat menurunkan rosiglitazone dan fenofibratepada terapi kencing manis.
  • Kandungan lain pada buah ini adalah karbohidrat, serta zat gula baik glukosa, sukrosa, dan fruktosa.


12. Buah Pir

Kandungan antosianin dan antioksidan dalam buah pir dapat membantu mengurangkan resisttensi insulin pada pesakit diabetes.
.
Buah pir juga banyak mempunyai kandungan serat yang boleh membantu menurunkan kolesterol dan membantu kelancaran sistem metabolisme dalam tubuh.
.

13. Pepaya

Kadar gula dalam buah pepaya sangat rendah, sehingga aman dikonsumsi penderita diabetes.

  • Antioksidan dalam buah ini mampu mencegah terjadinya kerosakan sel-sel dalam tubuh.
  • Kandungan serat dalam buah ini juga dapat dijadikan acuan diet sihat bagi pesakit diabetes.

14. Buah Ceri

Kandungan antosianin pada buah cherry mampu meningkatkan insulin yang membantu mengawal kadar gula dalam darah.
.

Daun buah ceri mempunyai kandungan saponin dan flavonoid yang dapat membantu menurunkan kadar gula dalam darah serta membantu memperbaiki sel-sel tubuh yang mampu merembeskan insulin.
.

15. Tembikai


Tembikai mempunyai kandungan karbohidrat dan kalori yang rendah

  • Tembikai mengandungi gula alami (fruktosa)
  • Vitamin A dan C dalam buah tembikai mampu berperanan sebagai antioksidan yang berfungsi untuk pembaikan sel-sel badan, meningkatkan kekebalan tubuh, mampu melawan radikal bebas, serta baik untuk kesihatan mata.
  • Vitamin B1 dan B6 pada buah ini boleh melengkapkan tenaga dalam tubuh.
  • Kandungan magnesium dan potasium dalam tembikai boleh membantu melancarkan peredaran darah.
  • Kandungan likopena dalam buah ini dapat membantu menjaga tubuh daripada serangan penyakit jantungserta penyakit lain.

16. Buah peach

Buah peach mengandungi sebatian fenolik yang mampu mengatasi obesiti yang boleh mengakibatkan serangan jantung dan kencing manis.

  • Buah ini mengandungi sebatian fenol anthocyanins, clorogenic acids, quercetin derivative yang berfungsi mampu bekerja pada sel lemak dan pembuluh darah.
  • Kandungan anti keradangan dan kandungan diabetik boleh membantu menurunkan kadar lemak jahat dalam tubuh.

17. Tembikai susu

Kandungan kalium pada buah tembikai boleh membantu menurunkan tekanan darah yang mengakibatkan rintangan insulin.

  • Kandungan zat tembaga pada buah ini dapat membantu memperbaiki sel-sel jaringan pada pankreas yang akan membekalkan keperluan insulin untuk mengawal gula darah.
  • Vitamin B dan C yang ada pada buah tembikai mempunyai kesan untuk mengelakkan terjadinya komplikasi pada pesakit diabetes.


.

18. Buah tin


Kandungan pektin (serat larut) dalam buah tin bermanfaat untuk membantu membersihkan kolesterol dalam tubuh.

  • Buah tin mengandungi kalium yang tinggi serta sodium yang rendah, yang sangat ampuh mencegah gangguan tekanan darah tinggi dan mengawal gula darah.
  • Kandungan lendir pada buah ara sangat baik untuk gangguan tekak.
  • Selain itu buah tin juga banyak mengandungi kalsium yang sangat baik untuk pembentukan tulang
  • Kandungan omega 3, omega 6 dan fenol pada buah ara yang dikeringkan boleh membantu mencegah penyakit jantung koroner.

19. Tomato

Karbohidrat dalam buah tomato dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah serta boleh membantu pengambilan kalori sehingga dapat menurunkan berat badan pesakit diabetes.

  • Kandungan licopene dalam tomato dapat membantu mengurangkan proses kerosakan membran sel dalam darah serta membantu mencegah kerosakan sistem imune dalam tubuh.
  • Kandungan fitonutrien dalam tomato membantu penyumbatan pembuluh darah.
  • Vitamin C dan E boleh mengurangkan kerosakan sel badan akibat pengoksidaan.
  • Vitamin K, fosforus dan tembaga dalam tomato dipercayai dapat membantu meningkatkan kesihatan tulang.
  • Vitamin B1, B2 & B6, membantu meningkatkan kesihatan jantung
  • Kandungan molybdenum dapat membantu dalam proses pengeluaran enzim
  • Kromium dan mangan dalam buah ini dapat membantu keseimbangan gula darah
  • Kandungan proteinnya dapat membatu dalam proses pembangunan otot dalam tubuh.
  • Tomato juga merupakan salah satu cara menjaga kesihatan mata melalui pengambilan buah-buahan / sayur-sayuran.

.

20. Buah Naga

Manfaat buah naga telah teruji untuk pesakit diabetes kerana kandungan gula yang sangat rendah pada buah ini.

  • Kandungan lain dalam buah naga penuh nutrisi yang dapat membantu tubuh memenuhi keperluan nutrisi tubuh pesakit diabetes yang selamat.
  • Buah naga sangat baik untuk pelbagai penyakit dan sangat selamat digunakan.

.

Umumnya hampir semua buah-buahan baik untuk pesakit kencing manis.
Ramai yang salah beranggapan bahawa semakin manis buah semakin berbahaya untuk diabetes. 
.
Namun sebenarnya manis di buah sangat semulajadi dan mudah dicerna dalam tubuh jadi selamat untuk diabetes.
.
Kecuali pemanis buatan yang berbahaya untuk pesakit diabetes.

.Vitamin dan Mineral Yang baik untuk kencing manis

Bergantung kepada jenis rawatan yang puan terima untuk mengawal diabetes, terdapat beberapa vitamin dan mineral yang boleh memberi manfaat untuk kesihatan.
.
Tapi kan
.
Sebelum kita menambah apa-apa vitamin atau menambah makanan tambahan untuk diet harian
.
Bincangdengan pasukan doktor kita dan untuk memastikan ia selamat bersama mana-mana ubat yang ditetapkan.


1. ALA dan GLA

ALA (asid alfa Lipoik) adalah antioksidan yang serba boleh dan kuat, dan boleh berfungsi untuk membantu neuropati diabetes dan mengurangkan kesakitan daripada kerosakan radikal bebas.
.
Juga, beberapa kajian menghubungkan ALA menurun rintangan insulin dan dengan itu kawalan gula dalam darah.
.
GLA (gamma-lipoic acid) adalah satu lagi antioksidan semula jadi yang terdapat dalam minyak primrose petang, minyak borage dan minyak biji blackcurrant. 
.
GLA boleh meningkatkan fungsi saraf yang rosak akibat neuropati diabetik.


2. Biotin

Biotin berfungsi secara sinergi dengan insulin dalam badan, dan bebas meningkatkan aktiviti glucokinase enzim.
.
Glucokinase bertanggungjawab untuk langkah pertama penggunaan glukosa, dan oleh itu adalah merupakan komponen penting dalam fungsi badan normal.
.

Glucokinase berlaku hanya di dalam hati, dan dalam pesakit kencing manis kepekatannya mungkin sangat rendah. 
.
Makanan tambahan Biotin mungkin mempunyai kesan yang besar ke atas paras glukosa untuk kedua-dua jenis 1 dan jenis 2 pesakit kencing manis.
.

Vitamin Shaklee yang disyorkan untuk pesakit kencing manis

.

1 : Vivix Shaklee

Vivix di rumus khas dari buah buahan terpilih yang mengandungi antioksidan & sebatian khas.
.

  • Antara kesan vivix yang bagus untuk penghidap diabetis ialah ia bertindak mencegah penghasilan AGE protein (yang disebabkan oleh pengambilan gula dan protein ) berlebihan yang menyebabkan atherosclerotic dan sel mati.
  • Vivix sangat digalakkan untuk pesakit diabetes bagi me-normalkan hormon dan signal dalam badan.
  • Mengambil vivix setiap hari akan membantu proses detoks keseluruhan badan kerana badan pesakit sudah kebal dengan pelbagai ubat ubatan.
  • .

2 : ESP SHAKLEE


  • ESP Shaklee bagus untuk penghidap diabetis kerana ia mempunyai ideks glisemik rendah.
  • Gula dalam darah tidak akan meningkat mendadak
  • Kita juga akan kenyang lebih lama
  • ESP membantu penghasilan hormon insulin

3 : GLA COMPLEX SHAKLEE


  • GLA Complex Shaklee mengandungi asid omega 6 yang mampu mengurangkan keradangan 
  • Membantu mengurangkan & melambatkan sakit saraf neuropati yang dialami pesakit diabetes. Ala, kebas kebas tu

4 : VITAMIN C SHAKLEE


  • Menguatkan sistem imunisasi badan.
  • Membantu penyerapan zat besi untuk penghasilan sel darah merah

5 : VITALEA MULTIVITAMIN SHAKLEE

Vitalea mengandungi unsur surih yang sangat bermanfaat untuk kencing manis
.
Unsur ini ialah chromium yang penting untuk pesakit diabetes jenis 2
.
Penghidap diabetis  yang kekurangan chromium akan menyebabkan pengambilan gula ke dalam sel menjadi kurang efektif..

6 : ALFALFA SHAKLEE

Alfafalfa Shaklee kaya dengan mineral dan dapat membantu menyah-toksin bahan yang tidak diperlukan & memudaratkan tubuh kita.


26 april 2017 T13 C13
28 april 2017 T13 C11
3 Mei 2017 T7 C15
31 Mei 2017 T10 C17
Previous Post Next Post

Contact Form