Skip to main content

Panduan Makanan Terbaik untuk Kencing Manis 2017

Panduan Makanan Terbaik untuk Kencing Manis 2017

Pesakit diabetes atau kencing manis dituntut untuk dapat mengatur pola makannya sebaik mungkin, baik dari segi jumlah, jadual, dan jenis makanannya. 
.
Kurangnya jumlah insulin disebabkan terjadinya rintangan insulin membuat pesakit kencing manis harus berhati-hati menjaga agar kadar gula atau glukosa dalam darah mereka tidak melonjak.
.
Pasalnya, kadar glukosa yang tinggi selepas makan boleh mencetuskan timbulnya komplikasi makrovaskuler seperti penyakit jantung dan gangguan pembuluh darah. 
.
Namun, risiko tersebut dapat diturunkan jika pesakit diabetes tetap konsisten menjalani gaya hidup sihat.
.
Mereka perlu memilih makanan yang mempunyai senarai indeks glycemic yang rendah dan menyediakan nutrisi penting seperti kalsium, potasium, serat, magnesium, vitamin A, vitamin C, dan vitamin E. 
.
Makanan tersebut juga tidak boleh meningkatkan kadar gula darah secara signifikan, mampu membakar lemak, mengurangkan keradangan, dan mempunyai manfaat kesihatan lain.

Makanan yang dicadangkan untuk Pesakit Diabetes

Berikut ini adalah senarai pilihan makanan terbaik yang disyorkan untuk pesakit kencing manis:

1. coklat hitam

Coklat kaya akan flavanoid yang boleh meningkatkan sensitiviti insulin, mengurangkan rintangan insulin, mempercepatkan pemprosesan glukosa darah, dan mengurangkan keinginan untuk makan berlebihan. 
.
Namun, tidak semua coklat mempunyai tahap khasiat yang sama.

Coklat hitam adalah jenis coklat yang mengandungi lebih banyak cocoa dan lebih sedikit susu daripada jenis coklat lain.
.
Salah satu kajian dari University of Copenhagen tahun 2008 menunjukkan bahawa mereka yang memakan coklat hitam akan mempunyai keinginan yang lebih rendah untuk makan makanan manis, masin, atau berlemak berbanding mereka yang mengambil coklat susu. 
.
Kandungan flavanoid coklat susu sendiri memang lebih rendah berbanding coklat htam, sedangkan gula serta lemaknya lebih banyak.

Coklat hitam bahkan boleh mengurangkan jumlah pizza yang dimakan sukarelawan di hari yang sama hingga 15%. 
.
Kandungan flavanoid dalam coklat juga boleh menurunkan risiko terkena kanser, mengawal tekanan darah, dan mengurangkan risiko terkena serangan jantung hingga 2% selama 5 tahun.
.
Coklat hitam juga sumber antioksida yang baik. Pesakit kencing manis memang elok ambil antioksida dalam diet harian. Mama pernah terbaca pengambilan antioksida setiap hari baik untuk diabetis. Suplemen seperti vivix shaklee yang kaya resveratrol dikatakan bagus untuk diabetes. Boleh baca disini untuk rujukan lanjut

2. Brokoli

Kajian oleh Warwick University yang dimuatkan dalam jurnal "Diabetes" melaporkan bahawa brokoli mengandungi sebatian sulforaphane yang mampu memperbaiki dan melindungi melindungi dinding pembuluh darah dari kerosakan kardiovaskular akibat diabetes.
.
Sulforaphane juga mencetuskan proses anti keradangan, mengawal kadar glukosa darah, meningkatkan mekanisme detoksifikasi semulajadi dalam tubuh, serta meningkatkan pengeluaran enzim yang mengendalikan bahan kimia berbahaya penyebab kanser. 
.
Brokoli pun mengandungi kromium yang membantu meningkatkan sensitiviti insulin dalam tubuh.

3. Blueberry

Blueberry mengandungi baik serat tak larut yang menghilangkan lemak dari tubuh, maupun serat larut yang diolah lebih lama dalam tubuh dan mengendalikan kadar gula darah. 
.
Penyelidikan yang dilakukan USDA menunjukkan bahawa mereka yang mengambil 2 ½ gelas jus bluberry liar setiap hari selama 12 minggu dapat menurunkan kadar glukosa dalam darah, mengatasi kemurungan, dan meningkatkan daya ingatnya.
.
Hal ini kerana bluberry mengandungi antosianin, sebatian kimia semulajadi yang mengecilkan sel lemak dan merangsang pengeluaran adiponektin, hormon yang mengatur kadar glukosa darah. 
.
Meningkatkan kadar adiponektin dapat menjaga kadar gula darah tetap rendah dan meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin.

American Diabetes Association (ADA) bahkan menyebut blueberry sebagai "Diabetes superfood" kerana manfaatnya bagi kesihatan.

4. Oatmeal (cereal oat)

Pemilihan sumber karbohidrat sangat penting bagi pesakit diabetes kerana berpengaruh besar pada kadar gula darah. ADA mengesyorkan gandum utuh seperti oatmeal yang mengandungi karbohidrat kompleks dan serat larut tinggi. 
.
Serat ini lebih lambat dicerna oleh tubuh sehingga kadar glukosa darah lebih terkawal.
.
Oatmeal juga kaya akan magnesium yang membantu badan menggunakan glukosa dan merembeskan insulin dengan baik. 
.
Percubaan yang dilakukan selama lapan tahun menunjukkan penurunan risiko terkena diabetes jenis 2 hingga 19% pada wanita yang melakukan diet kaya magnesium, dan 31% pada wanita yang rajin mengambil gandum utuh. 
.
Oatmeal juga boleh menurunkan risiko terkena serangan jantung yang merupakan salah satu komplikasi diabetes.

5. Oat jenis steel-cut

Salah satu jenis oatmeal yang disyorkan adalah steel cut oats, yakni bulir oat utuh yang dipotong-potong menjadi bahagian kecil. 
.
Oat jenis ini mempunyai indeks glycemic yang lebih rendah berbanding oat segera. Steel cut oats juga mengalami pemprosesan paling rendah sehingga memerlukan waktu lebih lama ketika dimasak.
.

6. Ikan

Tak hanya kaya akan protein yang membuat anda merasa kenyang lebih lama, ikan juga mengandungi asid lemak omega-3 yang membantu meredakan keradangan. 
.
Banyak kajian menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai kadar asid lemak omega-3 tertinggi di dalam darahnya akan mengalami keradangan lebih rendah.
.
Keradangan dalam tahap parah boleh memburukkan diabetes dan menyebabkan masalah berat badan.
.
Memasukkan ikan dalam diet anda juga membantu mengurangkan risiko terkena pelbagai penyakit, terutama stroke, yang merupakan salah satu komplikasi diabetes. 
.
Berdasarkan kajian dari Universiti Emory 2010 lalu, orang-orang yang makan ikan panggang atau kukus akan mempunyai risiko terkena stroke lebih rendah hingga 3%.
.
Namun, ikan goreng, ikan segera, dan makanan laut lain yang digoreng justru boleh meningkatkan risiko terkena penyakit yang sama.

7. Minyak zaitun (olive oil)

Salah satu kajian di Sepanyol yang diterbitkan di jurnal "Diabetes Care" menunjukkan bahawa diet ala Mediterranean yang menyertakan minyak zaitun dapat mengurangkan risiko terkena diabetes jenis 2 hingga hampir 50% berbanding diet rendah lemak. 
.
Diet dengan minyak zaitun mampu menghalang rintangan insulin, penimbunan lemak perut, dan penurunan adiponektin.

ADA menyarankan agar pesakit diabetes menggunakan minyak zaitun untuk menggantikan lemak tak sihat yang berasal dari mentega, margarin, dan lemak babi. 
.
Minyak zaitun juga kaya antioksidan yang melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas, serta mencegah terjadinya penyakit jantung.

8. Sekam psyllium

Psyllium merupakan tumbuh-tumbuhan kaya serat yang berasal dari India. 
.
Kulit ari atau sekam-nya yang mengandungi serat larut air sering digunakan untuk merawat sembelit dan menurunkan berat badan. 
.
Namun tak hanya itu, sekam psyllium juga dapat mengawal kadar glukosa darah para pesakit diabetes.
.
Salah satu tinjauan dari University of California, San Diego, 2010, yang diterbitkan dalam "Annals of Pharmacotherapy" membenarkan manfaat ini. 
.
Mereka yang mengambil psyllium sebelum makan akan mengalami kenaikan kadar gula darah selepas makan sebanyak 2% lebih rendah berbanding mereka yang tidak.
.
Namun, para penyelidik menyarankan agar pesakit menunggu sekurang-kurangnya 4 jam selepas makan psyllium sebelum minum ubat-ubatan lain, kerana psyllium boleh menghalang penyerapan ubat tersebut.

9. kacang cannellini

Hampir semua kacang-kacangan mempunyai indeks glycemic yang rendah serta kaya akan serat dan protein yang bermanfaat bagi pesakit diabetes. 
.
Namun, kacang cannellini yang sering digunakan dalam pelbagai masakan Itali mempunyai indeks glisemik yang paling rendah.
.
Dalam kajian yang dilakukan di University of Toronto, 2012, sebanyak 121 pesakit diabetes jenis 2 melakukan diet sihat dengan mengambil kacang-kacangan atau gandum utuh setiap hari. 
.
Tiga bulan kemudian, mereka yang mengambil kacang-kacangan mengalami penurunan tahap A1c (kadar gula darah rata-rata) hampir 2 kali berbanding mereka yang mengambil gandum utuh.

10. Bayam

Bayam mengandungi banyak mineral penting bagi pesakit diabetes

Kajian di Inggeris menunjukkan bahawa mereka yang mengambil lebih dari satu hidangan bayam dalam sehari dan sayur-sayuran berdaun hijau lain mengalami penurunan risiko sehingga 14% berbanding mereka yang hanya makan ½ bahagian per hari.
.
Pasalnya, sayur-sayuran berdaun hijau kaya akan vitamin K serta mineral magnesium, folat, fosforus, potasium, dan seng. 
.
Bayam juga mengandungi sebatian lutein, zeaxanthin, dan pelbagai flavonoid lain.

11. Ubi jalar

Salah satu analisis mendapati bahawa ubi jalar mampu mengurangkan HbA1c sebanyak 0.3 hingga 0.57% dan mempercepatkan pemprosesan glukosa darah sebanyak 10 hingga 15 mata.
.
Ubi keledek juga mengandungi antosianin yang merupakan pigmen semulajadi yang memberinya warna oren gelap. 
.
Senyawa yang termasuk antioksidan ini bermanfaat sebagai zat anti keradangan, anti virus, dan anti mikrob. Ubi keledek juga kaya akan vitamin A dan serat. 
.
Gunakan ubi jalar sebagai pengganti kentang kerana mempunyai indeks glukosa lebih rendah.

12. Kacang kenari (walnut)

Walnut atau kacang walnut mengandungi asid lemak tak tepu bernama alfa-linolenik yang dapat menurunkan keradangan. 
.
Kandungan serat, L-arginina, omega-3, vitamin E, dan sebatian fitokimia yang dijumpai dalam walnut dan kacang-kacangan lain membuat mereka berfungsi sebagai zat antioksidan, antikanser, antiviral, dan anti kolesterol tinggi. 
.
Khasiat ini dapat mencegah perkembangan keadaan kronik seperti diabetes dan penyakit jantung.
.
Penyelidikan dari Yale University yang diterbitkan dalam jurnal "Diabetes Care", 2009, menunjukkan bahawa pengambilan walnut sebanyak 56 gram selama 8 minggu boleh memberbaiki fungsi saluran darah yang rosak akibat diabetes. 
.
Sedangkan kajian lain dari Australia melaporkan bahawa pesakit yang mengambil 30 gram walnut dalam satu tahun mengalami penurunan kadar gula darah puasa lebih banyak berbanding mereka yang tidak.

13. Kinoa

Kinoa atau sering disebut juga dengan quinoa adalah makanan pokok yang sering digunakan oleh suku Inca. 
.
Rasanya sama seperti gandum, namun kekerabatannya lebih dekat dengan bayam berbanding padi. 
.
Berbeza dengan sebahagian besar gandum, kinoa merupakan sumber protein lengkap yang jumlahnya mencapai 14 gram per ½ cawan, termasuk sembilan asid amino penting.
.
Salah satunya adalah lisin, yang berfungsi menyerap seluruh kalsium pembakar lemak dan membantu menurunkan kolesterol. 
.
Kinoa juga merupakan salah satu sumber serat terkaya, mengandungi 2.6 gram per ½ cawan yang membantu mengimbangi kadar gula darah dan membuat anda merasa kenyang lebih lama.

14. kayu manis

Salah satu kajian dalam jurnal "Diabetes Care" menyebutkan bahawa pesakit diabetes jenis 2 yang mengambil satu gram kayu manis atau lebih secara rutin setiap hari dapat menurunkan kadar gula puasanya sebanyak 30% berbanding mereka yang tidak. 
.
Kayu manis juga membantu menurunkan trigliserida, kolesterol LDL, dan jumlah kolesterol sebanyak 25%.
.
Hal ini kerana kayu manis kaya akan kromium, mineral yang meningkatkan kesan insulin. 
.
Kayu manis juga mengandungi polifenol, antioksidan melawan radikal bebas dan mampu mengurangkan keradangan, sehingga menjaga anda dari diabetes dan penyakit jantung.
.

15. Collard greens

Sayur-sayuran berdaun hijau gelap seperti collard greens (sejenis sawi) mengandungi vitamin C yang banyak. 
.
Vitamin ini dapat menurunkan kortisol di dalam tubuh dan mengurangkan keradangan. 
.
Collard greens dan sayur-sayuran kubis lain seperti kale dan kembang kol juga merupakan sumber asid alfa-Lipoik (ALA), mikronutrien yang membantu mengatasi stres.
.
ALA dapat membantu mengurangkan kadar gula darah dan menguatkan pembuluh yang rusak akibat diabetes.
.

16. Kunyit

Kunyit telah digunakan untuk menjaga kesihatan masyarakat India selama kira-kira 5 ribu tahun. 
.
Untuk mencegah kenaikan gula darah selepas mengambil nasi putih dan roti tepung yang sering dipakai dalam diet tradisional India, mereka menyertakan kunyit yang mengandungi zat aktif Curcumin.
.
Curcumin diyakini dapat mengatur metabolisme lemak dalam tubuh. Curcumin bekerja pada sel lemak, sel pankreas, sel buah pinggang, dan sel otot secara langsung dengan meredakan keradangan dan mencegah nekrosis tumor penyebab kanser dan Interlukin-6. 
.
Para ahli meyakini bahawa gabungan kesemua faktor ini membuat curcumin mampu mengatasi rintangan insulin, kolesterol dan kadar gula darah yang tinggi, serta gejala lain berkaitan obesiti.

17. Buah-buahan citrus

Buah-buahan citrus seperti limau gedang, oren, dan lemon mengandungi serat dan vitamin C dalam jumlah tinggi. 
.
Buah-buahan ini mengandungi gula alami fruktosa yang tidak meningkatkan gula darah secara signifikan selepas digunakan. 
.
Fiber yang terkandung di dalamnya juga dapat membantu mengawal gula darah anda.
.
Citrus juga mengandungi antioksidan antingerin yang membantu mencegah obesiti, mengekalkan berat badan, dan meningkatkan sensitiviti insulin.

18. Tomato

Salah satu kajian di Australia melaporkan bahawa penggunaan jus tomato setiap hari dapat mengurangkan risiko penggumpalan darah yang sering berlaku pada pesakit diabetes. 
.
Penggumpalan darah ini boleh menyebabkan komplikasi seperti serangan jantung, strok, dan penyakit berbahaya lain yang boleh mengancam jiwa. 
.
Tomato pun kaya akan vitamin C, vitamin E, zat besi, dan antioksidan penting lain.
.
Tomato juga mengandungi likopen dan lutein yang melindungi buah pinggang dan saluran darah dari kerosakan akibat diabetes.

19. Susu dan yogurt rendah lemak

Selain gula, lemak juga menjadi hal yang harus diperhatikan oleh pesakit diabetes. Banyak pesakit menderita diabetes jenis 2 kerana timbunan lemak jahat di tubuh yang menyebabkan tubuh tidak peka terhadap insulin. 
.
Oleh kerana itu, ADA menyarankan pengambilan susu dan yogurt redah lemak untuk memenuhui keperluan lemak baik, kalsium, dan vitamin D harian anda.
.
Kajian dari University of Cambridge bahkan menunjukkan bahawa pengambilan yogurt rendah lemak boleh mengurangkan risiko terkena diabetes sehingga 28% berbanding tidak memakannya sama sekali. 
.
Penyelidik juga meyakini bahawa mikrob di dalam yogurt bermanfaat untuk mengurangkan keradangan yang sering dialami pesakit diabetes.

Popular posts from this blog

6 Makanan Yang Pantang Dimakan Pesakit Kencing Manis

6 Makanan Yang Pantang Dimakan Pesakit Kencing ManisDiabetes boleh dikawal dengan cara mengamalkan corak hidup yang sihat dan seimbang.  . Salah satunya adalah dengan memerhatikan pola makan atau diet yang diambil setiap hari.
.
Ini termasuk menghadkan atau mengelakkan beberapa jenis makanan yang boleh memnyebabkan lonjakan gula dalam darah. . Hal tersebut tentu dilakukan agar paras gula darah tetap normal dan mencegah pelbagai komplikasi akibat diabetes, yang boleh berkembang apabila kadar glukosa dalam darah tidak terkawal.
Untuk itu sangatlah penting bagi pesakit diabetes untuk mengetahui makanan apa yang elok untuk diabetes dan juga makanan yang harus dielakkan.
Makanan yang banyak mengandungi gula dan lemak lebih baik dielakkan jika anda menderita diabetes, dan kerana itu terdapat cukup banyak makanan yang sebaiknya anda elakkan, atau sekurang-kurangnya dihadkan pengambilannya secara ketat.