Posts

Showing posts from August, 2017

Bina rumah atas tanah sendiri atau beli sahaja? Ini 5 Perkara untuk Di Pertimbangkan

Image
Bina rumah atas tanah sendiri atau beli sahaja rumah siap? Ini 5 Perkara untuk Di Pertimbangkan
Apabila hendak memiliki rumah pertama, ada dua pilihan yang boleh diambil:  . beli rumah jadi atau beli tanah lalu bina rumah.  . Pilihan pertama nampaknya menjadi yang paling popular kerana ia tidak rumit. .

. Tetapi ramai juga mengambil pilihan kedua sebagai pilihan. Iaitu buat rumah atas tanah sendiri . Sebabnya, kerana ada lebih kebebasan dalam menentukan reka bentuk rumah yang akan di bina . Dan . Kita juga boleh menjadi lebih kreatif semasa membina rumah sendiri. . Di samping itu, belanjawan untuk membina rumah boleh diubah atau diselaraskan dengan keupayaan kewangan.  . lagipun, rumah yang di buat atas tanah sendiri membolehkan kita membuat binaan menurut fasa . Contohnya . Jika kita mempunyai kemampuan kewangan yang terhad, kita boleh siapkan bahagian rumah yang penting terlebih dahulu.  . Contohnya seperti bilik dan dapur.  . Ruang tamu dan beranda boleh menjadi dibina apabila kewangan lebih mencukupi.
.
Yang…

Kontraktor bina rumah di Klang? 7 Cara memilih kontraktor yang bagus

Image
Jiran Mama di Klang dah upah kontraktor nak buat rumah, tanah semua dah terangkan
.
Jambatan pun dah buat nak masuk ke tanah
.

Tapi
.
Masalah timbul dari tanah sebelah. Marah sebab kononnya kawasan pembinaan dah menceroboh tanahnya
.
Alahai.
.
Sebab tu kena ukur sempadan tanah betul betul. Sepatutnya kontraktor dah mula buat kerja
.
Tapi sebab isu isu kritikal, soal penyediaan tapak tak selesai. Tergendala
.
Rasanya dah 4 bulan terbengkalai di klang
.
Kalau dah jadi macam ni kontraktor pun geleng kepala.
.
Sebab itu, selesaikan masalah tapak tu sebelum mula kerja
.
Hari ni Mama nak kongsi tips memilih kontraktor rumah yang bagus
.
Kontraktor yang bagus akan bantu kita dapat hasil yang terbaik. Silap hari bulan ada masalah macam tadi pun boleh di elakkan awal awal
.
Maklumlah kan
.
Ini kerja mereka. Dah bertahun tahun buat kerja yang sama. Dah macam macam jenis orang jumpa
.
Pengalaman lepas boleh kita jadikan pengajaran
.
Sebab jiran Mama dah terkena, mama pun buatlah kerja rumah sikit
.
Baca tips & pengalaman k…

Bina rumah banglo : Persediaan awal untuk tapak binaan

Image
Assalamualaikum Wrmbth, apa khabar hari ini. Semalam Mama ada kongsi hasrat bina rumah banglo atas tanah sendiri & cabaran awal . Dah baca ke? Tahniah kalau dah. . Kalau belum boleh baca sekarang. Insyaallah berguna . Kebetulan sebelah rumah ayah, ada saudara panggil kapal korek untuk terangkan tanah . Nak buat rumah katanya . Bina rumah banglo : Persediaan awal untuk tapak binaanJadi mulalah proses penebangan & perobohon pokok pokok kelapa . Ini gambar sebelum tanah di terangkan
. Ini pula gambar selepas di bersihkan kapal korek . .
Khidmat juru ukur tanah untuk tetapkan sempadanTeringat mama, beberapa minggu lepas. 2 minggu lebih tepat lagi.
.
Kami sekeluarga pakat bersama untuk panggil khidmat juru ukur tanah untuk tetapkan sempadan sebenar
.
Ambil yang bertauliah ya. Bukan juru ukur amatur.
.
Ini penting tau supaya tak ada isu berbangkit kemudian hari
.
Isu berbangkit macam mana?
.

Terbuat rumah di kawasan tanah jiran. Boleh gaduh 7 keturunan kalau tak di selesaikan dengan baik niNak buat pelan reka…

Bina Rumah Banglo Atas Tanah Sendiri & 8 Tips Elakkan Ditipu!

Image
Assalamualaikum Wrmbth, zaman sekarang ni semua di hujung jari. Mama & suami dah lama pasang impian nak bina rumah banglo .

Alhamdulillah, soal tanah tu dah lepas. Suami asal Klang selangor. Nama saja kampung tapi kawasan ni banyak lebuh raya . Jadi . Hasrat nak bina banglo atas tanah sendiri tu memang ada. Buat rumah di kawasan Klang juga . Cuma kalau kita pendamkan saja . Angan angan tetap angan angan kan . Jadi mama ambil inisiatif untuk kumpul maklumat & tips yang ada di internet untuk rujukan sendiri . Dalam blog ini . Supaya lebih tersusun. . Dan alang alang buat nota, tuan & puan yang sedang pasang impian yang sama boleh ambil manfaat sama . Lagipun, banyak masalah yang timbul di kemudian hari, sebenarnya boleh di elakkan lebih awal . Jika kita tulis kan atas kertas . Dan juga . Semestinya belajar dari pengalaman orang lain. . 5 Cabaran bina rumah sendiri yang buat ramai orang pening kepalaKalau buat rumah sendiri memang banyak perkara perlu di pertimbangkan . Antaranya . Nak cari tukang rumah, ko…